Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FullRulleNu
Trick med skruv o mutter funkade inte på V70N, så det blev 5-56 och hammare. Gick rätt smidigt ändå o krävdes inte för mkt bankande.
När skivan kom av ramlade bromsbelägget ut som hade lossnat från egna skon trots Volvo originaldel om än gammal. Nu är det bytt backar, skivor o belägg på båda sidor 8) Nu återstår bara målning av oken, så är vi redo för sommaren!
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Härligt! Kul att det löste sig.

En viktig sak att tänka på är att man egentligen inte får banka på skivorna då det skadar hjullagret. Man ska väl helst använda avdragare, men jag kan erkänna att jag själv bankade loss mina skivor när jag bytte... :mrgreen:
av FullRulleNu
Nu har jag bytt skivor etc fram och gick inte att banka loss skivorna. Testade då ett trick, som inte fungerade bak pga för trångt, nämligen att ta en skruv och 2 muttrar och pss pressa av skivan bakifrån (se bild). Funkar hur enkelt som helst och det var en hel del rost bakom skivorna.

Kolla Youtube [youtube]
[/youtube]
av FullRulleNu
Jag köpte skivor på biltema och har nu kört på dom ett tag. Något mkt tråkigt är att skivorna rostar ovanligt mkt och så fort lite vatten kommer på rinner det rost över hela skivorna; inte så kul när man har öppna fälgar. Jag har försökt att måla på bromsoksfärg på de delar som rostar, men det rinner ändå. Tvättat man bilen så samma sak.
Köp alltså inte Biltemas skivor om ni är måna om utseendet på era bilar. Köp Volvo de rostar inte alls på samma sätt och du slipper den röda rostsörjan varje gång det regnar eller tvättar bilen.

Valmöjligheter kommer finnas i decennier fram[…]

Populärt att säga 100 mil per tank, men […]

Blankt papper :party:

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]