Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Problembil
En lång historia kort: Åkte med släp från Strömsholm mot hemmet då jag stannade i E-tuna märkte jag att släpet var inoljat på vänster sida,varpå jag tittar in under motorn och ser hur det bildas en pöl med olja på marken. Det rinner inte med droppar i rask takt. ?:-/
Fortsätter min färd mot hemmet och när jag har en mil kvar så märker jag att den börjar varna för "inget oljetryck,stanna omedelbart" men enbart när jag svänger.Kommer hem o stänger av bilen och klappar den på motorhuven och kollar oljestickan,snustorr..... :shock:
Öppnar motorhuven och ser på vänster sida nere att det finns "lite" olja där. :-O)

Nu till mina frågor:

Vågar jag köra den 9km. om jag fyller på ordentligt med olja ??:-/ Det är så långt till verkstaden !
Någon som kan ge sig på en kvalifiserad gissning :?:

Tacksam om någon kommer med förslag :-)-) så slipper jag ta det beslutet
av Xuri
har du redan kört med varnande oljelampa så är skadan redan skedd, då har lagrena i motorn redan tagit stryck.

om jag hade varit du hade jag fyllt på med olja kört en bit, kollat oljan å ev fyllt på, sen kört vidare till verkstan.

har du tur så går motorn många mil till, har du otur så gör den de inte :/

hur många minuter/ sekunder körde du med indikeringen inget oljetryck ?
av Problembil
Det kom bara när jag svängde,typ i en rondell. När jag körde rakt fram så lös det inte.Och bilen gick som vanligt,tomgång 800rpm.
Så totalt lös lampan till tre gånger med slocknade lika fort.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Har du servat den på verkstaden innan? Då kan de kanske kan bogsera den utan kostnad, värt att fråga.
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av Per L
Du kan ju ha haft tur men det är riktigt riktigt utmanande att köra med för litet olja.
Enligt VOLVOs specifikationer skall din bil ha ett minsta oljetryck vid genomvarm motor och tomgång på 1 bar och vid 4000 rpm 3,5 bar.

Oljetryckslampan börjar lysa när trycket understiger ca 0,5 bar. Om oljetryckslampan är släckt är det enda du vet att oljetrycket är över ca 0,5 bar och det räcker nog om man kör med låg belastning på motorn.

Min personliga uppfattning är att oljetryckslampan ger en rätt bristfällig information om oljetrycket i en motor. Därför installerar jag alltid en oljetrycksmätare på mina bilar så jag har full koll på oljetrycket.

Per L
OTA 4.xx

Ja för flera veckor, kanske en månad se[…]

Svärmor hade Bosch LU-Jetronic insprutning p[…]

Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]