Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Gomorron Govänner.
jag har nu sakta men säkert hela tiden minskat lufttrycket i min däck.
Kör med så kallade Året runt däck vilket jag INTE gillar men man sliter
väl ut dessa innan man kastar dom, Däcken heter Grabber UHP och är USA tillverkade?
235* 70 och 16". Levererades med 2,9 kg vilket var för stötigt, sänkte till 2.7 kg fortfarande stötigt,
sänkte till 2.5 kg något bättre och nu funderingen, sänka till 2,2 som Tankluckan säger ??
Vad säger ni andra med XC90 ?
Hade 2,7 kg i min V70 med 65 Profil, och allt pekar på att ha MINDRE i XCn ?
Jag kör som en "äldre Herre med Keps" så jag behöver inte ha MAXgrepp, räcker med OPTIMALT grepp.....
:-O)
Användarvisningsbild
av PLA
Är det inte det samma för alla "normala" däck, 2,2 kg.? Mina sista 4 bilar hade alla 2,2 kg. Det gir ett jämt slitage på däcket. Det är väl bara om man vill spara lite på soppan, eller laster mycket i bilen (svärmor t.ex.) att det behövs ett extra tryck.
av Xuri
jag kör faktiskt aldrig under 2.8 bar i mina däck, oavsett profil.

är de lite stöddigare profil typ 45 eller lägre lägger jag gärna i över 3 bar.
dom flesta kör med för lite luft å får fel slitage på däcken å de dricker mer.

framförallt på en stor å tung xc90 hade inte jag kört med 2.2kg med större risk för å kränga av däcken vid en snabb undanmanöver eller dyl.
xc90 kränger ju lättare av däcken än en normal svenssonbil med dom hjulvinklarna den får vid lite svängar å med vikten å profilen.
Användarvisningsbild
av wissel
Undrar just om mina "Yankee" däck är annorlunda än dom Europeiska ??
av Xuri
wissel skrev:Undrar just om mina "Yankee" däck är annorlunda än dom Europeiska ??
skulle tippa på att jänkedäck har mjukare sidor än vanliga europeiska däck.
inget jag med säkerhet kan säga dock.

vad har du för märkningar på däcken ? :) skriv av alla siffror å nummer på sidorna.
Användarvisningsbild
av joel80
Det borde ju stå på den där lilla klisterlappen som man ofta hittar i dörrkarmen vad du kan ha för tryck i däcken. Där står det ofta ett "normalt" tryck... ett "ECO"-tryck och ett "fullastat"-tryck. Kanske var lite annorlunda 2003 men någon info borde du ha. Vissa bilar har jag sett har klisterlappen på insidan av tanklocket..

Jag skulle inte gå under rekommenderat tryck i allafall.. då kan det som tidigare sägs i tråden påverka både slitage, förbrukning och väghållning.

Är bilen för stötig även med relativt lågt tryck kanske du ska kolla på andra lösningar än just däcken.. kanske är fjädringarna det är något galet med.. eller att du tidigare bara hade en väldigt mjuk bil. :)

Själv kör jag med något över "högsta" tryck enligt lappen.. Med fullast rekommenderas 2,7bar för min V70 med 225/45 R17. Jag kör på 2,9..
Lite stötigt på ojämna vägar.. men förbrukning och slitage blir mindre... på motorväg eller landsväg märker jag ingen skillnad i komfort.
Användarvisningsbild
av wissel
Njaa, min förra V70 med Automatisk Nivåreglering var mjuk men otroligt styv
när det behövdes. Min tankluckas klisterlapp säger 2,2 och om det stämmer så är det
första gången i mitt liv som jag följer "fabriksrekommendationen" :P
Men det kanske är dax ????
Börjar luta åt att det är USA problematik i dessa däck, hög komfort o skiter i om det slits fortare,
lägre komfort o högtre tryck = håller längre men ointressant på den marknaden... :-O)
av Xuri
själv tycker jag de är en vanesak å åka comfort eller lite mer hårdare.

kör i mer luft för säkerhets skull.

Jag körde orginal s70 med mjukaste dämparna någonsin..

köpte s60r å efter att ha kört den några veckor så kör jag den inte utan å sätta stötdämpningen på hårdaste..

i början tyckte jag de var jättejobbigt å körde max nån mil med de. men nu kör jag inget annat å nu har jag hårda sommardäck med 3.3 bar i :P
Användarvisningsbild
av ThomasT
wissel skrev:Kör med så kallade Året runt däck vilket jag INTE gillar men man sliter
väl ut dessa innan man kastar dom, Däcken heter Grabber UHP och är USA tillverkade?
Kör du med dem på vintern? De är nämligen inte godkända som vinterdäck...

.
Användarvisningsbild
av wissel
ThomasT skrev:
wissel skrev:Kör med så kallade Året runt däck vilket jag INTE gillar men man sliter
Kör du med dem på vintern? De är nämligen inte godkända som vinterdäck...

.
Nej på vintern har jag Dubbdäck o 17". :P
Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]