Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wharfelind
Hej,

Jag är nybliven ägare till en V40 2,0T -04 som snart har gått 15000 mil. Bilen är fullservad på Bilia men kamremmen är aldrig bytt. Har läst något om att den ska bytas vid 12000 mil eller efter fem år? Tycker ni att jag ska byta den snarast? Det hörs ett tickande ljud vid tomgång samt vid gaspådrag när motorn har blivit varm, trodde det var dåligt med olja men det var nästan fullt. Med risk för att visa min okunskap, kan det vara kamremmen som tickar? Eller är det något annat?
Jag tror inte det är kamremmen, men det går ju egentligen inte att säga så här framför en dator. Det måste göras på plats. Därför bör du göra det själv. Skaffa en tunn plastslang av den typen som brukar vara till vindrutespolningen. Förekommer även i akvariesammanhang. Den finns att köpa på större bensinstationer och biltillbehörsfirmor etc. etc. Du behöver ungefär en meter. Starta motorn och öppna motorhuven. Håll en slangändan till örat och sök av med den andra slangändan på misstänkta ljudkällor. Men se upp så du inte fastnar med slangen i remmar och annat rörligt. Du behöver inte hålla med direktkontakt mot motorn. Slangens form gör att den får ett riktat ljud. Dit du pekar med slangen, är den aktuella ljudkällan.
Om du är osäker på när remmen skall bytas, så fråga den Volvoverkstad som senast har satt sin stämpel i serviceboken. Skulle det visa sig att någon verkstad har slarvat, så har du ju deras stämpel med namn, datum och miltal. Serviceböcker går att använda till mer än att stämpla i.
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]