Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag lider tyvärr av tinnitus och det är för mig ohållbart att ha kvar min V50 -07. Den känns oerhört bullrig, framförallt vägljud/från däcken.

Nu är det extra viktigt för mig att göra om och göra rätt. Förutom att även titta lite på Renault, Peugeot, Citroen (de franska märkena ska tydligen vara ganska tystgående), så fokuserar jag på Volvo och undrar om ni kan hjälpa mig på traven. Ska jag - ur ljudsynpunkt - välja en V70 II eller en V60? Och har V70 II förbättrats vad gäller ljudbilden mellan de olika årsmodellerna eller ska den biten vara densamma sedan starten med årsmodell 2008?

Jag söker även så tysta däck som möjligt och har fått lite olika rekommendationer, bland annat Goodyear Efficient Grip Performance och Dunlop Sport BluResponse. Har ni uppdaterad information kring vilka däck som ska ha de mest tystgående egenskaperna.

Det gäller att jag uppnår en så tyst bil-däck-kombination som möjligt eftersom den svenska grova asfalten redan säkerställer att nivån kommer vara orimligt hög jämfört med körning i övriga Europa. Men den biten är det tyvärr inte mycket att göra åt (förutom att emigrera). Jag älskar att cruisa längsmed vägar i USA, Tyskland etc, men den njutningen kan jag helt enkelt inte uppnå pga den bullriga miljön i kupén vid körning på grov asfalt. Jag hoppas att Vägverkets experimenterande med nya, mindre bullriga blandningar ska leda någonvart, men några större förhoppningar har jag inte i dagsläget...

Jag vore väldigt tacksam över tips kring V70 vs V60 respektive däck ur bullersynpunkt. :-)
En Renault Megane är tyst för sin klass men inte som en V70II.
Det här med hur tyst en bil är finns det en mängd åsikter om.
V70II T6 var 6 dB tystare än A6 3,2 i en tysk test... då hade Audin 16" och Volvon 17"... V70II var lika tyst som en merca S-klass i ViB:s test.. samtidigt kan jag inte tycka annat än att S-klass är tystare... och gamla A6 är ju ingen bullerburk direkt.
Men allmänt gäller V70II som en tyst bil.
Om man har en MY09 med 14000 mil och byter till en ny V60 är nog V60:n tystare, bilar blir ju inte direkt tystare med tiden...
PH
Det finns ju olika typer av ljud, olika frekvenser, vet inte vad som är värst för TS.
Det lite mer väsande ljudet från däck blir blir väl mindre med laminerade rutor, men det ljud som fortplantas genom hjulhusen minskas inte av det. När det är grov sliten asfalt kan jag tänka mig att det är mycket om kommer "genom" karossen.

Förra sommaren provkörde jag lite olika nyare Volvos, t.ex. en som var väldigt tyst så länge asfalten var bra, men som ute på motorväg med lite grövre asfalt var extremt bullrig, som om inredningen tagits bort typ. Den upplevde jag som mycket sämre än min V70 -00. Tror att det var breda lågprofil på den bilen, sen om det var p.g.a. att andra ljud var tystare som jag upplevde bullrandet som högre än i min är svårt att säga.
Jag påverkas även av kombinationen av ljud, t.ex. om jag stänger av stereon så blir jag alltid lika förvånad över hur högt vägljudet faktiskt är. Så tror inte att det enbart är hur högt ljudet är som gör det irriterande. Men som sagt, vet inte hur det är om man har tinnitus, om det är volymen eller typen av ljud som är värst.
Hej!

Jag är absolut säker på att det som påverkar bullernivån mest inne i kupén på en bil är däckens profil! Låg profil = buller. Hög profil = tyst! :-)-)
Motorer, transmission, vindbrus etc. utgör en betydligt mindre del av störande ljud. Ett tydligt bevis för att det är däcken/hjulen som orsakar mest ljud är när man kommer in på ett vägparti som betsår av s.k. "Tyst asfalt" (t.ex. E4 utanför Jönköping samt E4 strax söder om Sthlm.). Då blir det alldeles overkligt tyst i bilen. Känns som om man flyger! Helt underbart. :D Skulle vara sån asfalt överallt!
Beläggningen är tydligen mycket bättre på att transportera bort vatten också vilket leder till minskad risk för vattenplaning. Asfalten består vad jag har förstått av större porer(!?) på nåt sätt vilket leder till mindre vägljud både utanför och inne i bilen! När porerna blir igensatta efter en tid och effekten avtar så går det att "tvätta" asfalten och återfå funktionen. Beläggningen skall vara mycket mera långlivad än vanlig standardasfalt också. Är visst vanligt i England. Men, det är säkert dyrt...! Eller? :wink:
Däcken har helt klart oerhört stor betydelse. Men även flera av motorerna i V60/V70 tillför en del buller i jämn fart mellan 100-150 km/h (t ex har alla dieslarna en ljudmatta som försvinner om man stänger av motorn eller frikopplar när man kör i 120 km/h, till viss del samma med T4 och T5, T6 är väl tystast).

Det är också stor skillnad mellan nya och slitna däck, och mellan ny och gammal bil.

En bil som gått 16000 mil på 4 år bullrar en hel del mer än en ny.

Slitna däck låter alltid mer än nya, dessutom tenderar ju balansen i däcken att bli sämre.

De dB som uppges i fordonsspecen är väl yttre buller.

Sen bör sägas att ett dB-tal, t ex 70 i 160 km/h, kan uppfattas som allt från tyst till bullrigt beroende på typ av ljud... en Lexus brukar inte vara tystare än andra premiumbilar på dB-mätaren men väl uppfattas som mycket tyst.
PH
Tack för alla ovärderliga kommentarer! :-)

niljo, perhall & övriga - Hur ser ni på ljudnivån från V70:ns dieslar relativt T4/T5/T6 respektive miljöalternativen 2.0F och 2.5FT. Är dieslarna mer högljudda än de andra i kupén (även om dieseln i sig har förbättrats avsevärt genom åren)? Och är 2.0F resp. 2.5FT mer högljudda än T4/T5/T6?

Det här med R-design - gör det bilen tystare eller innebär ökad sportighet att den låter lite mer?

Som flera av er skriver så tror jag också att däcken har en mycket stor betydelse i sammanhanget så bara ett byte till andra däck kommer att hjälpa. Förhoppningsvis innebär byte från V50 till annan bil också en avsevärd förbättring. Utöver V70 II har jag Audi A6 Avant resp. Citroen C5 Kombi (från MY-11) på shortlisten. Har ni några fler kommentarer kring dessa två bilars ljudbild jämfört med V70:n? Jag ska absolut se till att provköra dessa bilar för att få en egen uppfattning av det, men era erfarenheter hjälper också mycket.

meko - håller med om att de tysta asfaltspartierna är helt underbara. Hade det funnits mer pengar/resurser att tillgå för Vägverket så hade de säkerligen kunnat implementera en mindre bullrig asfalt - som fortfarande är anpassad för vårt klimat - snabbare och på ett bredare plan men staten har fullt upp med att lägga pengarna på annat... Ljud har en enorm påverkan på människors livskvalitet - inte bara för personer med skadade öron som jag - och det är mycket talande att det i många olika sammanhang görs undermåligt jobb inom ljud/akustik eftersom man underskattar ljudets inverkan på människor. Det är inte en överdrift att säga att ljud/oljud dödar eftersom det har en direkt inverkan på vår hälsa. Studier visar att ca 200 000 människor om året dör av oljud/buller i Europa (se: http://elevatingsound.com/how-noise-imp ... nd-design/) Det borde staten och Vägverket tänka på när de pratar om sin Nollvision... Frågan är hur många bilolyckor det bullriga vägljudet från den grova asfalten förorsakar varje år, hur många som får sina redan skadade öron kraftigt försämrade pga bilkörning i Sverige (det blir en klassfråga eftersom det är folk med pengar som har råd att tänka på att köpa tillräckligt tysta bilar) resp. hur många som genom bilkörningen närmar sig döden genom att det konstanta vägbullret höjer pulsen/stressnivån i kroppen? Några tänker kanske att jag överdriver. Det gör jag (tyvärr) inte.
Tystaste motorn är helt klart T6.
R-design kan inte på något sätt vara bra för ljudnivån. Förutom att de har bredare däck/lägre profil så även: närmare marken och hårdare sättning = högre ljud (även om skillnaden inte är dramatisk).
Jag uppfattar T4 som en tystare motor än åtminstone D2 och D5, om man t ex kör i 100 och frikopplar låter den mindre. Av dieslarna uppfattar jag helt klart D3/D4 utan AWD som tystast. Fr o m MY10 är 5-cyl dieslar tystare.
2,5FT är en tyst motor, 2,0F blir lätt bullrig pga högt varv.
PH

Jag bytte frihjulslager för några m&ari[…]

Finns ingen sticka på vea motorn, 5 cylindri[…]

Det brukar vara plåtkonsolerna som rostar s&[…]

Detta har börjat hända min v70 -12.. b[…]