Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monza
Hej
Jag är lite fundersam på min AC-funktion. Kyler ok, men förväntar mig mer. Mätte idag tryck på lågsidan men jag är lite osäker på vad o hur att mäta:

Yttertemp +18
65 psi vid stillastående motor.
När jag startar motorn o kör med max kyla o fläkthastighet så jobbar kompressorn med på och avslag mellan 40-20 psi.

Det kyler i luftutsläppen i kupén men inte lägre än +11 grader.

Är detta schysst eller vad?

Mvh
Nej det ska bli betydligt kallare, 6 grader sa kylgubben som bytte min kondensor förra året. Du kanske börjar få ont om gas i systemet. Kan ju också vara så att en sensor inte funkar. Funkar den lilla fläkten som sitter i gallret nere vid växelspaken i ACC-panelen? Blöt fingret och håll emot så ska du känna drag. Du kan dammsuga där också för det samlas en del damm.
Användarvisningsbild
av reo91
monza skrev:Hej
Jag är lite fundersam på min AC-funktion. Kyler ok, men förväntar mig mer. Mätte idag tryck på lågsidan men jag är lite osäker på vad o hur att mäta:

Yttertemp +18
65 psi vid stillastående motor.
När jag startar motorn o kör med max kyla o fläkthastighet så jobbar kompressorn med på och avslag mellan 40-20 psi.

Det kyler i luftutsläppen i kupén men inte lägre än +11 grader.

Är detta schysst eller vad?

Mvh
När du har startat motorn och alla fläktar på högsta samt tempen på lägsta plus att kompressorn inte har startat så ska du mäta trycket och detta blir ditt systemtryck(det som avgör om du behöver mer gas).
Lathund:http://www.duracool.info/upload/temp%20trycktabell.pdf

Och du hade 40psi som systemtryck ser jag, 20psi har du när kompressorn slår till.
Tycker det ser bra ut.

Skulle gissa på att det är någonting annat som inte vill som det ska, någon sensor eller något.

Testa detta när solen skiner ordentligt på bilen, behövs kanske för att du ska få kallare? Inte säker på det men men skadar ju inte att testa :)
av monza
Ja, jag hade +2 i utblåstemp på min förra Saab så blir lite att jag jämför med den. Men jag funderar på om ac "bara" kyler det den "behöver" på denna. Det är ju ekonomi i det, i sådana fall. (alltså kallare kylluft ju varmare kupé som skall kylas)
Kupésensorfläkten susar så jag tror att den fungerar. Den är även dammsugen o blåst. Motståndet framför den fläkten var trasig för några år sen o då var kupétempen svajjig men inget sånt nu.

Tack för lathunden. Är lågtrycksvärdena det tryck som kompressorn jobbar inom så ser det väl bra ut. Men: om jag fattar rätt, det jag ser i motorn, så slår kompressorn till vid 40 psi varvid trycket sjunker till 20 psi och kompressorn slår ifrån. Fattar jag rätt?

Mvh
Användarvisningsbild
av reo91
monza skrev:Tack för lathunden. Är lågtrycksvärdena det tryck som kompressorn jobbar inom så ser det väl bra ut. Men: om jag fattar rätt, det jag ser i motorn, så slår kompressorn till vid 40 psi varvid trycket sjunker till 20 psi och kompressorn slår ifrån. Fattar jag rätt?
När kompressorn slår till så sjunker trycket ja, så jag tycker att den fungerar som den ska.
Så att trycket sjunker till 20psi är helt normalt.

Testa att köra AC:n i solljus och när det är varmt ute, så mät tempen då och se vad den ger.
av monza
reo91 skrev:
monza skrev:Tack för lathunden. Är lågtrycksvärdena det tryck som kompressorn jobbar inom så ser det väl bra ut. Men: om jag fattar rätt, det jag ser i motorn, så slår kompressorn till vid 40 psi varvid trycket sjunker till 20 psi och kompressorn slår ifrån. Fattar jag rätt?
När kompressorn slår till så sjunker trycket ja, så jag tycker att den fungerar som den ska.

Testa att köra AC:n i solljus och när det är varmt ute, så mät tempen då och se vad den ger.
Tackar, då känns det tryggare! :)

Två funderingar till :wink: :

1. Trycket på ca ~65 psi när allt är avslaget, är det ok? Hur högt eller lågt får det vara? Jag har noterat att det trycket sakta stiger allt efter jag slår av ac:n/motorn. Är det normalt? Hur högt får det trycket bli?

2: Pysandet bakom ac-panelen i bilen är högre o intensivare nu än ifjol. Än tydligare vid start när bilen stått över natten. Nått tecken?

Mvh
Användarvisningsbild
av reo91
monza skrev:
reo91 skrev:

Tackar, då känns det tryggare! :)

Två funderingar till :wink: :

1. Trycket på ca ~65 psi när allt är avslaget, är det ok? Hur högt eller lågt får det vara? Jag har noterat att det trycket sakta stiger allt efter jag slår av ac:n/motorn. Är det normalt? Hur högt får det trycket bli?

2: Pysandet bakom ac-panelen i bilen är högre o intensivare nu än ifjol. Än tydligare vid start när bilen stått över natten. Nått tecken?

Mvh
1. Har för mig att min också ligger där någonstans när bilen är avstängd så jag tror(hoppas) att det ska vara så iallafall :) Hur högt/lågt det får vara när den är avstängd har jag inte koll på men INTE högre än 60 Psi på systemtrycket för att inte skada kompressorn.

2. Vad menar du med pysande? Är det fläkten som låter mer eller?
Användarvisningsbild
av gooose
Vid ca 20 grader temp i luften så skall utblåsluften ligga mellan 4-7 +grader

Detta med full kyla, fläkten i mellan fart, utblås luften inställd på munstyckena i brädan som blåser emot dig, ev skall dom yttre utblåsen vara stängda kommer inte ihåg riktigt
Om du mäter med en digital mätare så kan du se att temperaturen skiftar lite då kompressorn slår till o från

Når du inte dessa temperaturer så kan det ev vara för lite kylmedia i bilen alternativt något givarfel som gör detta

//Gooose
av monza
Vad är "systemtryck" för nått å när mäter man det? Det du uppger, 60 psi, kan man anta att det är ett tryck som ALDRIG får överskridas i systemet oavsett när? Bör ju vara så när skador kan uppstå om högre..?

Jo, med pysande menar jag det som låter bakom ac-panelen i kupén. Alltså ett klart pysande ljud som kommer med jämna mellanrum och kommit oftare senaste året, 2-3ggr/min. Ljudet är definitivt kopplat till tryck/kyla. Jag kan ha hittat nått här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Mvh
av monza
gooose skrev:Vid ca 20 grader temp i luften så skall utblåsluften ligga mellan 4-7 +grader

Detta med full kyla, fläkten i mellan fart, utblås luften inställd på munstyckena i brädan som blåser emot dig, ev skall dom yttre utblåsen vara stängda kommer inte ihåg riktigt
Om du mäter med en digital mätare så kan du se att temperaturen skiftar lite då kompressorn slår till o från

Når du inte dessa temperaturer så kan det ev vara för lite kylmedia i bilen alternativt något givarfel som gör detta

//Gooose
Ja, det är ju en -01 med full historik, utan en bokstav om servad ac. Jag har ägt den sen tidigt -08 så känns som rimligt att behöva fylla då kyltemp ej går ner tillräckligt. MEN tryckvärdena verkar rimliga schyssta när jag mäter... Fast om det är tex 50% kylmedia, kanske man inte kommer ner de sista graderna...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg