Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swemax
Lysande!

Nu återstår bara att se hur den slutgiltiga specen på bilen ser ut

Eftersom jag beställde innan paket etc för MY14 var spikat är det lite oklart om jag får de gamla paketen eller de nya

Samt när bilen faktiskt levereras tyvärr verkar det som det kan bli förseningar igen
Användarvisningsbild
av FSandstrom
MrNorth skrev:Min fundering gällande hybrider: är det inte så att inköpspris (runt 600') + värdeminskning + batterikostnader vida överstiger vad man sparar i faktisk bränslekostnad och subventionerad fordonsskatt, supermiljöbilspremie (40') och ev gratis parkering?

Jag hade gärna köpt en plugin-hybrid men för priset av en sådan får jag ju två st v60 med D3 motor...
/S
Ja, absolut, som privatperson går det ju inte att köpa (eller ja, inte vad jag kan motivera i min familj i alla fall :) ). Men som förmånsbil kan man i alla fall räkna på det, fast det kommer ju aldrig vara två personer som kommer fram till samma kalkyl. Visst, andrahandsvärdet är det som är viktigast, men just antalet mil på el spelar stor roll. Värdeförlusten tas på företaget (räknas som minskad lön i de flesta fall antar jag :-) ), men bränslet går privat. Med 3.5 mil tur och retur till jobbet (som vi har) så är det nog det mest optimala, frågan är vid vilken temperatur man klarar det på, är jag optimistisk när jag tänker -3? Sen bor jag i en kommun som inte bara slänger på nätavgiften på elpriset, utan vi har en effektavgift, så laddar man bilen på natten så kostar det inte mer än 90öre / kw (skulle jag ladda den 3h dagtid kostar det med lite otur 150kr extra, så man får passa sig). Så i vårat fall skulle man spara kanske 7kr / mil på el ...

Summan i mitt numera invecklade excelark är att det skulle kosta ca 40kr/mil för oss de 2000 mil vi åker per år, men det är troligtvis den mest optimala kalkyl man kan få. Med reservation för felräkningar och felantaganden :-) (för att inte tala om de extra 300 milen som kommer att köras bara för att köra ...)
av Jelasto
Någon som vet vilka uppdateringar som görs vid 250-mila servicen som görs på hybriden? Vore roligt att förstå om det skett några förbättringar man borde märka.
av Raymond
Jelasto skrev:Någon som vet vilka uppdateringar som görs vid 250-mila servicen som görs på hybriden? Vore roligt att förstå om det skett några förbättringar man borde märka.
Det er olika från bil til bil, kommer an på hur länge sedan leveransservicen togs. Alt från liten uppdatering på 3-4 minuter til jättuppdatering på 80-90 minuter där omtrent samtliga styrenheter får stora uppdateringar.
av perhall
D5-motorn är ju ganska törstig jämfört med konkurrenterna och en V60 hybrid blir därför ingen sparburk om man kör mycket långt och aktivt. Men det är väldigt intressant teknik och tycks fungera bra. Även om det inte är "riktig" AWD så tar man sig fram mycket bättre än med FWD. När de nya motorerna kommer blir V60-hybriden en mycket tuff konkurrent. (Not i tyska ams som annars gillar Volvo mer än svenska ams var V60-hybriden inte särskilt snål, men det verkar genomgående som att D5-motorn drar rätt mycket när man kör hårt, vilket man ju gör i Ty jfr m Sverige).
PH
av swemax
Körd på rätt sätt är D5 'an inte så törstig på landsväg/motorväg
Däremot lär väl batterivikten knuffa upp förbrukningen om det blir mycket kökörning med låg laddning så att dieseln ska både ladda och driva bilen
Sen är det väl dessutom så att det tar nästan 3000 mil innan den verkliga förbrukningen satt sig och det kan ju, beroende på körprofil, ta en tag innan man når dit med PIH
Användarvisningsbild
av Boromir2k
Kan ju nu meddela att jag för en vecka sedan fått åter min D6 Hybrid efter ca 2 veckor på verkstaden.

Den hade gått 850 mil vid tillfället. Min D6 var den första Volvo fick in för 250-mila servicen, så de antog att det var den första att nå denna mil också. Vad som hände var att den plötsligt -tursamt nog i stadstrafik, helt och hållet förlorade all kraft. Tvär dog, allt blev svart i menyer och instrumentering. Stod som ett fån och blockerade trafik på en infart till Sthlm. Tursmat nog hade jag VOC och det gick mkt smidigt att få dit en bärgare.
Tydligen var det, vid en första anblick, multirämmen som gått sönder. Den hade trasslat ihop med andra delar i motorn. Resultatet efter att Volvo skickat tekniker från GöteLAborg var att motorn skulle bytas. Främsta skälet till det var att de skulle ta motorn för studiesyfte till GöteLAborg. Mer än så fick jag inte veta. Om det nu fanns fler skäl till haveriet vet jag ju inte. Men servicen jag fick vid inlämnadndet, hyrbil och löpande info på status och beräknad verkstadstid har varit konon! :-)-) (Upplands Motor Akalla).
Jag har förståelse att ny teknik kan strula, bara man slipper lida allt för mycket. Vilket jag slapp! Hoppas bara att detta var en engånsföretelse, för Volvos del.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Otur! :x

Hoppas den rullar problemfritt i framtiden! :-)-)

Jag har kört lite D6 awd. Var nyfiken att jämföra lite prestanda med min T6 Polestar. Tycker att D6 var en väldigt trevlig drivlina och man blir ju sjukt imponerad varje gång av hyr smidigt hybridsystemet funkar. Däremot märks det vid aktiv körning att det är en tung bil! Nu har jag iofsig en R-design, men D6 har som väntat inget att sätta emot vad det gäller körglädje och prestanda vid aktiv körning. T6 polestar är såå mycket rappare. Även från stillastående får D6 se sig slagen, ganska ordentligt. Men en mycket trevlig drivlina är det! :-)-)

edit - alltså D6 är riktigt snabb t.ex 0-100, tro inget annat. Men den är inte lika explosiv, eller hur man ska säga :D
av Jelasto
@Boromir2K. Om du får reda på orsaken till haveriet så dela gärna med dig här, man blir ju lite orolig :-).
av FBeckius
Upplever ni det mindre bagageutrymmet som något problem? Räckvidden på sladden verkar även vara något som diskuteras i media. Hur upplever ni det i verkligheten?

Har förstått det som att alla verkar väldigt nöjda med min sin bil. Men vad finns på minus sidan som man bör tänka på?

Jag har bara en mil till jobbet och kommer förmodligen kunna ladda gratis där så att ha D6:an som tjänstebil borde kunna bli en ganska bra affär :D
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 23

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]