Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av motorelf
Hej!

Som rubriken lyder så är bilen helt död. Skall starta bilen efter kvällsskiftet men den är helt tom. Det funkar inte att låsa upp med fjärrdosan. Den lilla rörda didoden som brukar blinka är helt död, liksom allt annat i bilen inga lampor eller reglage funkar. Den är helt död! Batteriet är ca 7 månader gammalt.

Bilen funkade klockrent till jobbet. Har regnat större delen av dagen.

Någon annan som råkat ut för något liknande eller har någon idé om vad det kan vara? Orkade inte felsöka nu i kväll utan det får vänta tills i morgon, men har ingen anning om vart jag skall börja.

Bilen är en v70-01 170hk. Drag och motorvärmare och den sedvanliga utrustningen. ca 26000 mil.

Tackasam för idéer och påpekanden!
Användarvisningsbild
av Vojje
Trist att ta nattskiftet direkt efter kvällsskiftet, men så kan det vara ibland. Vad säger facket :mrgreen:

Annars börjar du så klart med ett battericheck. Fram med multimetenr. Mulitimetern, ska det vara :oops:

Om du inte har en sådan hemma får du ta bussen till B-tema. Om de har öppet imorgon :?:
av motorelf
Tror inte att jag kommer åt batteriet då alla dörrar förblir låsta inklusive bagagerumsdörren. Centrallåset funkar inte det heller!
Användarvisningsbild
av Perc
motorelf skrev:Tror inte att jag kommer åt batteriet då alla dörrar förblir låsta inklusive bagagerumsdörren. Centrallåset funkar inte det heller!
Fungerar inte nyckel i förardörren? Batterispänningen kan du mäta under motorhuven, på pluspolen som finns under ett litet plastlock vid säkringsdosan.

Men spänningen säger ingenting om vilket skick batteriet är i. Ett kasst batteri kan ha perfekt spänning i om nån nyss laddat det, men det betyder inte att det tål belastning eller förbrukning.
av motorelf
Nyckeln fungerar i förardörren, men när man låser upp den tar den inte med sig resten av dörrarn.

Hela bilen verkar sakna all form av elektricitet. Det är inte jätte många månader sen jag satte i ett nytt batteri. (inngen garanti att det håller) men jag har inte sett några tendenser på att det skulle vara dåligt. Bilen körs i regel minst 3 mil om dagen (enkel resa till jobbet sen ytterligare 3 hem) så det borde ju ha hunnit ladda ordentligt.

Det var ju ett rejält regnande, är det troligt att det kan ha läckt in någon stans och kortslutit något?

Tusen tack och för funderingar och tips!
av Tobzter
Inte glömt några lampor på eller dylikt? .
Pröva med en annan bil å sätt på startkablar å se om du får ström? Kan väl va så att generatorn har slutat ladda kanske?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Om du får på laddning via motorutrymmet så får ju din bil ström och du kan öppna bilen. Kan ju vara så att något drar tjuvström för dig.
Användarvisningsbild
av Vojje
Självklart öppnas inte övriga dörrar när du vrider nyckeln i förardörren. Det är inget mekaniskt centrallås.
Din teori om kortslutning p.g.a. väta kan mycket väl vara korrekt, men först ska spänningen mätas.
Sedan är det också korrekt, som ngn skrev, att en polspänning på 12.72V inte automatiskt betyder att batteriet är i toppskick. Men jag kan lova att det tänder en diod.
av motorelf
Tusen tack för all svar och idéer!

Om det skulle vara så att det är kortslutning pga väta vart är det troligast att kortslutning har uppståt. Den har ju klarat en snörik vinter med motor och kupévärmare som smällt snö. Jag menar bilen står ute hela tiden så det var ju inte första gången som den har blivit blöt.

Men men....taäck än en gång!
av motorelf
En snabb fundering till.....

Finns det någon fara med att pröva att starta med hjälp av en annan bil? om det är kortslutning vill säga! Vilket jag inte riktigt vet hur jag skall få reda på!

Tack på förhand!

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

Standard med volvos låskistor. Ja det &[…]

Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&[…]

Jag tror du kan ändra tändiäget p&a[…]