Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Med laminerade sidorutor så känner jag att en räddningshammare inte skulle hjälpa mycket.

Jag får helt enkelt låta bli att bada med bilen. Lyckas jag inte med det så blir det väl tyvärr avdelningen "shit happens". Det går inte att skydda sig mot allting, och antalet som drunknar innestängda i bilar är lyckligtvis rätt lågt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Eftersom det finns en möjlighet att låsa handskfacket och förvaringsfacket under golvet baktill separat (i alla fall i min XC70), kan man inte ha någon nödöppnare för bakluckan. Det är själva bakluckan som är låst, men i en kombi kan man förstås inte hindra någon från att komma åt bagaget inifrån. Men luckan under golvet går inte att öppna om inte bakluckan är öppen, så det är själva det faktum att bakluckan bara går att öppna utifrån, när den är upplåst (eller annars elektriskt/med fjärr, men det spelar ju ingen roll här) som också låser luckan i golvet. Hade det gått att nödöppna inifrån hade det satt denna funktionen ur spel.
av Gameburg
Måste revidera min "nödöppnare" för bagageluckan. Hade blandat ihop det med tankluckan :oops: :roll: :shock:
av Desmodue
Jag tror ju inte att man efter att man har hamnat i plurret (möjligen om man sakta backat ut som tanten i artikeln) har tid att få av bältet, klättra över i baksätet, över i bagaget och sedan fibbla med bakluckeöppningen. du kanske är lätt skärrad, folk i bilen, saker i bagaget. Det är nog ej realistiskt.
Bäst att skaffa hammare, köra med rutorna nere om man sjösätter och alltid ha en motorsåg igång om du har laminerade sidorutor.
Är alla rutor laminerade i så fall?
Användarvisningsbild
av eccy243
Vill minnas att Top Gear provade att bada med bilen. Olika scenarion. Men tror att deras slutgiltiga råd om man hamnar i vattnet med bilen blev nåt i stil med: Get out! As fast as possible. Don't mess about. Jag vågar nästan garantera att inget händer dom första 5 sekunderna när bilen är i spadet.
Användarvisningsbild
av joel80
Kör man av vägen och hamnar i vattnet på ett eller annat sätt är det ju inte säkert att man är så handlingskraftig de första 5 sekunderna. Smällen av airbagen i ansiktet och andra faktorer kan liksom påverka ens orientering..

Jag beställer en hammare från Skruvat.. skulle ändå köpa lite annat smått o gott. :)
http://www.skruvat.se/Nodhammare-P44519.aspx
Användarvisningsbild
av Micce1980
Gul väst är också bra att ha, har alltid en i varje ficka bakom framstolarna där de är lätta att nå. Nej de hjälper ju inte att hålla dig flytande :) men kan vara bra i andra situationer.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]