Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det går ju väldigt snabbt från "snart dags för service - boka tid" via "dags för service" till "servicetid överskriden".
Jag vill ju inte hamna i ett läge där garantin slutar att gälla för att jag inte sköter servicen.
Det finns givetvis en tolerans i systemet, men någon som vet hur mycket?
När det är 1 år/3000 mil, är det 14 månader och 3250 mil som är absolut max, eller?
Om garantin upphör måste ju Volvo/försäkringsbolaget ha ganska mycket på fötterna med att servicelampan har lyst tidigt, om det är mindre än 1 år/3000 mil mellan gångerna..
PH
Jag har inget svar, men tycker att det är en intressant fråga. Kan man vinkla frågan lite från ett annat håll, ni som har OBD2-läsare i mobiltelefoner och GPS etc. etc. Kan ni läsa sådana servicepåminnelser där i telefonen eller kommer det enbart på bilens display? Och som i TS fråga, ligger meddelandet kvar hela tiden?
Jag har läst här på forumet att det finns viss marginal i garantin om man kör över intervallen, men om nu volvo har sagt att bilen skall servas med max 1 års mellanrum eller 3000mil så ligger väl ändå det största ansvaret på dig att du har koll på när det gått ett år alt 3000mil.
Fast i det här fallet är det långt innan 1 år och 3000 mil den började varna... det hände mig med förra bilen också... så det kommer inte se ett dugg konstigt ut i serviceboken, däremot kommer jag att ha kört ett par hundra mil med "serviceintervall överskriden" (eller vad det nu heter)/PH
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]