Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

volvorullar skrev: Angående momentet så drog jag rätt hårt, kanske mer än 100Nm. Som sagt, verkstadskillarna på volvo sa att dom aldrig drar den med moment utan att det bara va att ta i ordentligt så det gjorde jag.
Det skall alltså vara;
först dra till 100Nm
sedan dra 45 grader till !
100 Nm är väl bara för att garantera att man dragit ihop allting - 45 grader till är väldigt mycket - fast det kanske är jag som är klen :-)
volvorullar skrev:Vi har fått ihop allt på båda sidor. En sak som jag funderar lite över är att dammskyddet paja på ena oket men vi var tvungna att montera allt ändå. Kolven rör ju sig. Nåt man kan köra med ett tag eller är det viktigt att gummiskyddet är där?
tja - inte blir oket bättre av att du inte har ett dammskydd men oket trillar ju inte bitar efter tre timmar heller .
emwtur skrev:
volvorullar skrev: Hur löste du det med fettkapslarna? Rent våld kände jag inte för...
brukar ta en liten hammare och knacka runt på "kanten" så glider den in !
knackar man mitt på så blir det bara bucklor, - den rullade kanten tål lite mer !
Vi slipade lite i ytterkant runt om, då gick det lite smidigare att få den i rätt läge och sen knacka till den så satt den som berget sen.
emwtur skrev:
volvorullar skrev: Angående momentet så drog jag rätt hårt, kanske mer än 100Nm. Som sagt, verkstadskillarna på volvo sa att dom aldrig drar den med moment utan att det bara va att ta i ordentligt så det gjorde jag.
Det skall alltså vara;
först dra till 100Nm
sedan dra 45 grader till !
100 Nm är väl bara för att garantera att man dragit ihop allting - 45 grader till är väldigt mycket - fast det kanske är jag som är klen :-)
Tror jag dragit lite mer än det eller runt där iaf :)
Man känner stor skillnad i köregenskaper med dom nya spindellederna samt nya lager.
Får bli nya ok snart med :)

Tack för alla tips!
Får bara hålla tummarna att mina biltemalager håller ett tag nu då :)
emwtur skrev:
volvorullar skrev:Vi har fått ihop allt på båda sidor. En sak som jag funderar lite över är att dammskyddet paja på ena oket men vi var tvungna att montera allt ändå. Kolven rör ju sig. Nåt man kan köra med ett tag eller är det viktigt att gummiskyddet är där?
tja - inte blir oket bättre av att du inte har ett dammskydd men oket trillar ju inte bitar efter tre timmar heller .
Tänkte kanske om det kan börja läcka ut bromsvätska där? Om någon packning eller nåt ger sig, vet inte hur det ser ut inuti oket...
volvorullar skrev:Tänkte kanske om det kan börja läcka ut bromsvätska där? Om någon packning eller nåt ger sig, vet inte hur det ser ut inuti oket...
Den tätningen du ser är skydd för utifrån kommade smuts, skräp och framför allt fukt. Kolven kommer att rosta fast med tiden. Nästa vår sitter den säkert fast ordentligt. Där sitter en tätning till innanför som tätar mot bromsvätskan. Den ser man inte förrän man tagit bort kolven.

Mvh
Lennart
emwtur skrev:
Tjena, när vi ändå är inne på märken och bromsdetaljer. Läste i någon annan tråd att du kör med biltema-ok sen ett tag tillbaka.
Hur mår dom oken idag bortsett från det med fabrikationsfel? Är det något du rekommenderar?
Jag har två fram på ena bilen och två bak på den andra. Kommer att köpa två till under sommaren och byta fram på den andra också.
volvorullar skrev:
emwtur skrev:
Tjena, när vi ändå är inne på märken och bromsdetaljer. Läste i någon annan tråd att du kör med biltema-ok sen ett tag tillbaka.
Hur mår dom oken idag bortsett från det med fabrikationsfel? Är det något du rekommenderar?
på min 940 har jag haft biltemo ok runt om - i tre eller fyra år - inga problem förutom att ett ok saknade tätningar när jag skulle montera det :-(
har inte haft några problem alls.
Nu har jag satt nya ok bak på min 850 utan problem - annat än att det gamla oket låtit skivan rosta så att den låg emot oket,
fick fila bort lite rost på skivan så att oket gick fritt !
- tror inte det var oket som var problemet - kan posta en bild på gamla oken i avskräckande syfte !
Köpte ok, bak, drivknut fram och hjullager fram till min 850 - kostade runt 3kkr.
på mekonomen skulle det kostat närmare 8 kkr !
Om inte oken håller mer än 10000 mil så är resten av bilen ändå skrot då !

Ok,tack ,får undersöka hur man kollar s[…]

Köpa en tidig XC90?

Undvik 2016. Det är flertalet faktorer. Motor[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]

Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju inte […]