NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hejnej
Hej har en volvo s40, 1.8 F årsmodell 07.

Jag får inte ut kall luft från ACn, har på autoklimat och alla inställningar är fabrikåterställda, alltså klimatinställningarna.

Nu till problemet, när jag väl vrider på ratt tempen till LO, alltså minsta temperatur, så går autoklimaten igång. Men jag får aldrig ut kall luft, och fläktarna går på högvarv, har provat ha det igång, 15 minuter och det vart inget bättre. Så vad tror ni? Vad kan det vara för typ av fel, hur mycket kan det kosta. Det här frågar jag för det är kanske någon annan som har haft samma problem.

Tacksam för svar.
av Gourmand
Det är nästan alltid kondensorn som behöver bytas - saltslask fräter på godset och det blir små hål och läckage uppstår, Byte av kondensor, o-ringar mm+ vacuumsugning och påfyllning av köldmedel brukar landa på mellan 7-9000 kronor, Men, sen är ju systemet som nytt igen och har fått samma funktion som när bilen var ny. AC-system och andra "tillbehör" håller inte i evighet och behöver ibland repareras/bytas ut helt eller delvis. Det är priset för den komfort vi vant oss vid
Användarvisningsbild
av Perra83
Håller till fullo med föregående skribenter.
Har själv varit med om exakt samma sak. 5500kr betalade jag i självrisk på maskinskadeförsäkringen. Skulle annars ha kostat över 8000kr för ny kondensor mm. Detta var på en S60 D5 Classic men det är samma jobb på en S40.
Mycket kan man vara utan i en bil men ACn är svår. Bara att bita i det sura äpplet och byta.
Användarvisningsbild
av opA
Jag fick detta bekymmer på min V50 förra sommaren och vad kostade de ?

Ingenting ! :) Volvo betalade detta då detta är ett vanligt problem på V50.. så kallad "Good will" fick jag så varken arbete eller material behövde jag betala ! Har inte hört någon som fått betala för detta problem då de är standardfel.
av Marbas
Förra sommaren fick min kondensor bytas pga läckage på min V50 -07. Jag hade samma fenomen som du. Tror inte det kostade över 3000:-. Gjordes på Volvo verkstad.
av fredrikkesson
Jag har en v50 -09 som jag har på verkstad nu för att ac ej fungerar.
kostar mig 700 för en felsökning, och om dom åtgärdar felet så drar dom av pengarna för felsökningen.
i mitt fall var det just kondensorn och den kostar 2400 kr plus arbete ca 2000 kr, så i mitt fall ska jag nu betala 4400 kr.

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av opA
Konstigt att läsa att ni andra har samma fel som jag hade, kondensorn, och för mig betalade Volvo detta.

Ni säger till eran mekaniker att kontakta Volvo angående detta eller ? För min gjorde de och fick till svar att Volvo stod för detta.
av Tim
opA skrev:Konstigt att läsa att ni andra har samma fel som jag hade, kondensorn, och för mig betalade Volvo detta.

Ni säger till eran mekaniker att kontakta Volvo angående detta eller ? För min gjorde de och fick till svar att Volvo stod för detta.

Det är olika från fall till fall. Beror på hur långt bilen har gått och när den tillverkades. Men på en bil från 07 Nej.
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]