Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
gsson skrev:Bra! Det känns som att vi är på samma våglängd nu iaf! Det känns bra! =)
:-)-)
gsson skrev: Måndagsex ja, det är ju konstigt att det är så många som lyckats få exakt samma fel. Eller det var la nån batch som inte hade korrekt spec, men nåväl, det mest skrämmande är ju att alla fått i princip samma svar när de påpekat det hela från ÅF:
-Jasså? Det har vi ingen aning om. Det har inte Volvo sagt nått om. Datorn visar ju inga felkoder, då kan det ju inte vara nått fel...
Tyvärr är det så illa. Bilarna är så pass avancerade idag att utan felkod är det svårt. Dock inte alltid ÅF's fel. Ibland händer det att felkoder inte sätts när de borde, att de inte syns i VIDA när de borde osv. Men visst är det surt när man från ÅF hävdar ingen felkod, inget fel. Det är där kundomsorgen tar över (eller inte...)
gsson skrev: För övrigt så vet man ju aldrig vad verkstan gör för saker nr man har bilen inne. De kanske byter ut motorn nästa gång man har den inne utan att de säger nått! :mrgreen:
Finns ju märken som kallar till gratis kontroll innan besiktning. Vem vet vad dom gör med bilen där utan att berätta för kunden? Men bra siffror i besiktningens statistik har dom.
av mati
Nu är min V70 DRIVe alltså såld! Fast det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Vid sista besöket på verkstan meddelade man mig att det hade upptäckts ett fel som bedömdes som så allvarligt att jag inte fick ta med mig bilen hem igen. Trots att den hade gått drygt 5600 mil, hade eolys-vätskan för partikelfiltret inte förbrukats nämnvärt. Och eftersom den ska behöva fyllas på efter 6000 mil kunde detta bara innebära att någonting var dunderfel, oklart vad. Jag har alltså INTE bara inbillat mig allting!!!! Samtidigt insåg man att jag var på väg att byta bilmärke, efter allt strul och alla problem jag haft med bilen sedan tidigare. Hursomhelst, jag fick till sist ett rätt så bra erbjudande för en V60 D3 2013. Nu var jag inte direkt jättesugen att skaffa Volvo igen, men på grund av det förmånliga priset och att verkstaden till sist ändå hanterade ärendet rätt snyggt, accepterade jag. Nu kör jag alltså V60 och försöker vänja mig vid det faktum att jag inte har någon laståsna längre. Å andra sidan är V60 en väldigt trevlig bil som går riktigt bra. Förbrukningen verkar också ligga snäppet under halvlitern.
Får bara hoppas att den här bilen håller lite längre än bara två år. :???:
av theodor
hej alla ni som har problem med era v70 drive 1.6 diesel. nu har verkstadspersonal löst alla problem med vår bil. vibrationerna hör till historien nu. kopplingspedalen gav en felaktig signal och spridarna är nu på nytt inställda. Utöver detta har förra verkstaden inte uppdaterat värmaren vid servicen och detta gjorde dem också. Vill tillägga att det är biltjänst i rättvik som har hjälpt oss med allt detta! toppen gäng och bilen är vibrationsfri och mycket starkare än innan!!!
av dst02
mati skrev:Nu är min V70 DRIVe alltså såld! Fast det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Vid sista besöket på verkstan meddelade man mig att det hade upptäckts ett fel som bedömdes som så allvarligt att jag inte fick ta med mig bilen hem igen. Trots att den hade gått drygt 5600 mil, hade eolys-vätskan för partikelfiltret inte förbrukats nämnvärt. Och eftersom den ska behöva fyllas på efter 6000 mil kunde detta bara innebära att någonting var dunderfel, oklart vad. Jag har alltså INTE bara inbillat mig allting!!!! Samtidigt insåg man att jag var på väg att byta bilmärke, efter allt strul och alla problem jag haft med bilen sedan tidigare. Hursomhelst, jag fick till sist ett rätt så bra erbjudande för en V60 D3 2013. Nu var jag inte direkt jättesugen att skaffa Volvo igen, men på grund av det förmånliga priset och att verkstaden till sist ändå hanterade ärendet rätt snyggt, accepterade jag. Nu kör jag alltså V60 och försöker vänja mig vid det faktum att jag inte har någon laståsna längre. Å andra sidan är V60 en väldigt trevlig bil som går riktigt bra. Förbrukningen verkar också ligga snäppet under halvlitern.
Får bara hoppas att den här bilen håller lite längre än bara två år. :???:

Kommer inte ihåg va de va som va fel på din bil men inlägget är intressant, undra om bilen jag hade också borde stannat på verkstan.
av empame
Har också en V70 Drive -10 med vibrationer. Tom frugan har börjat anmärka på det nu när det blev varmare ute. Min första tanke var att man känner när AC kompressorn slår till men provade att köra en sväng med avstängd AC utan resultat. Den går riktigt ojämnt vid lugna gaspådrag.
Är det någon som vet vad felet är? Några verkar ju i alla fall ha fått problemet löst...
av mati
empame skrev:Är det någon som vet vad felet är? Några verkar ju i alla fall ha fått problemet löst...
Börja med EGR:en. Det kan hjälpa att byta den, även om det inte varar länge. Jag hade problem med EGR:en på båda mina bilar med denna motor.
av empame
Har bokat tid på verkstaden nu. Dom ska tydligen börja med att byta bränslefilter men jag tror inte att det kommer att hjälpa. Kommer nog att bli många besök där.
Tur att det blir ett garantiärende, annars skulle det bog bli ganska dyrt.
av trablado
Hur har det gått för alla er som haft problem med era V70 drive?
Jag köpte en drive MY11 i april och fick ganska omgående problem med ryck och vibrationer runt 1800 rpm. Rycken försvann efter byte av EGR, men vibrationerna kommer fortfarande ibland. Känns ungefär som när man kör på för hög växel. Bilen ska in på verkstan om två veckor, men risken finns ju att de inte hittar något. Kan jag ge verkstan några tips om var de ska börja felsöka? Vida visade inga felkoder utöver EGR.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist