Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Haggeman
Tjena!

Jag var ute o körde idag på en grusväg, stängde av bilen och när jag startade den igen så ville inte abs-lampan sluta lysa. Jag har provat att tvärnita men den släcks inte och däcken låser sig. Jag körde o tvättade bilen om det hade kommit in något smuts, vet inte om de sitter någon sensor där eller liknande. Kan inte något om bilar. Men det hjälpte inte, det är väl inte hela världen om det inte funkar men irriterande med en lampa lysande i ansiktet och alltid en säkerhet att ha!

Tacksam för alla tips o svar!

Det är en 850 glt -96

/Hagge
av *pettson*
Haggeman skrev:Tjena!

Jag var ute o körde idag på en grusväg, stängde av bilen och när jag startade den igen så ville inte abs-lampan sluta lysa. Jag har provat att tvärnita men den släcks inte och däcken låser sig. Jag körde o tvättade bilen om det hade kommit in något smuts, vet inte om de sitter någon sensor där eller liknande. Kan inte något om bilar. Men det hjälpte inte, det är väl inte hela världen om det inte funkar men irriterande med en lampa lysande i ansiktet och alltid en säkerhet att ha!

Tacksam för alla tips o svar!

Det är en 850 glt -96

/Hagge
Provat att vrida tillbaka nyckeln lite? Inte ovanligt med en utsliten kontaktplatta till tändningslåset. OM det hjälper, byt ut plattan.
av *pettson*
Haggeman skrev:så om det skulle vara glapp i tändningslåset så kan abs-lampan lysa? Låter lite skumt :P
Det skulle kunnat vara skumt om abs systemet inte gick på el. Systemet är beroende av att du drar på nyckeln. När kontakten blir slapp så fjädrar inte nyckeln tillbaka och det blir ingen el från tändlåset.
av Haggeman
jag kunde inte rubba tändningslåset, det verkar sitta på sin plats. När jag parkerar med backen i o startar bilen med en backning så lyser inte lampan, men när jag slänger i 1an o kört 20m så tänds den. Kanske kan vara någon hjälpsam info, dock så kanske inte abs:en är aktiverad helt enkelt när man backar?
av T-rex
Det var inte tändningslåset du skulle rubba utan tändningsnycklen, testa att vrida nycklen lite fram o tillbaka medans du kör (över 40km/h (inte så bilen dör) utan "lirka" bara lite
Renovering framvagn Volvo 240

Men hur höjer man? Jag har frågat runt […]

Förhoppningsvis läser någon fr&ari[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Det är väl i så fall bara dom som […]

B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ska ju följa trycket i in[…]