Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av errim
Hej. Har nu besiktigat bilen och den gick igenom utan problem men fick en bra att veta: länkarm vänster bak begynnande rost. Det betyder ju att nästa besiktning blir det nog en tvåa. Har ingen lyft och känner inte för att byta den krälande under bilen. Man byter väl lämpligen på båda sidor samtidigt? Och det är väl 2 bussningar på varje arm som man byter samtidigt? Har verkstäder fast pris på detta arbete och vad ungefär kan det kosta? Ska man lämna till Volvo eller kan någon rekommendera verkstad i Skåne eller Göteborg Kungsbacka området som kan och gillar att arbeta med 240?
Tacksam för svar!
Vänliga hälsningar
Errim
Användarvisningsbild
av Hygglo
Ett föhållandevis lätt jobb.. Kan vara ide att lämna in bilen till ärlige Harry runt hörnet om du inte vill göra det själv.. Volvo tar ju ut saftiga priser..
av errim
Hej
På Volvo kostar det 2400kr per sida att byta bakre bärarm och bussningar.

På annan mindre verkstad kostar det 1800kr. Då blir det med grejer från Meca.

Är det någon som har synpunkter på kvaliteten på Mecas grejer ( tänker närmast på bussningen) eller pirat kontra original?

Funderar på att göra det själv men går det att göra med bara garagedomkraft och 2 pallbockar?
Brukar skruvarna sitta hårt (jag har ingen lust att köra vinkelslip liggandes under bilen)?

Mvh
av klang
Hej,

Kolla på nätet, jag köpte dem för ca 800kr styck (med nya bussningar inkl frakt)
Jag bytte ej bussningar i bakaxeln.

Jag rekommenderar dig att lämna detta arbete till någon vän med lyft eller muttermaskin.
Genomgående M12 bult som sitter duktigt.

Jag tog vinkelkapen... På pallbockar.
Tips är att köpa nya bult när du gör detta, det finns en överhängande risk att de inte kommer vara vackra när de är loss...

Hade du funnits i Stockholmsområdet hade jag hjälpt dig...
av errim
Tack för erbjudande, ja det är tyvärr lite långt emellan oss. Du bytte inte bussningar i bakaxeln, är det så bra gummi att dom kan vara friska efter 25 år? Ska dom också pressas i med specialverktyg? Jag har en kompis med hydraulisk press så med bussningen som ska in i bärarmen ska det vara några problem. Satte du pallbockarna under domkraftsfästet?
Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
av Pozze
errim skrev:Hej
På Volvo kostar det 2400kr per sida att byta bakre bärarm och bussningar.

På annan mindre verkstad kostar det 1800kr. Då blir det med grejer från Meca.

Är det någon som har synpunkter på kvaliteten på Mecas grejer ( tänker närmast på bussningen) eller pirat kontra original?

Funderar på att göra det själv men går det att göra med bara garagedomkraft och 2 pallbockar?
Brukar skruvarna sitta hårt (jag har ingen lust att köra vinkelslip liggandes under bilen)?

Mvh
Läs gärna lite här och där.
av klang
Mina var okej..
De ska pressas på plats, med specialverktyg. Var ner & frågade lokala volvoåterförsäljaren som gav mig pris på 500kr (arbete) för byta båda bussnigarna...

Hydraulpress i all ära, men att plocka ner bakaxeln för det verkar svettigt, finns annars typ polyurethan bussningar som inte pressas, då bränner man bara ur gamla bussningen & sparar ytterhylsan.
Bussning för bärarmarna sitter redan i nya...

Jag pallade i domkraftsfästet, sen hade jag domkraft under bakaxeln som stöd (axeln trillar ner när du släpper bärarmarna.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]