Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ArchAngel
Hej. Ska byta olja i lådan på en v70 2.4t awd. Läste att man skulle palla upp bilen på fyra pallbockar när man ska byta. Min fråga är om det verkligen är nödvändigt? Kan man inte gå igenom växlarna med hjulen på marken? Dom måste väll inte snurra? Huvudsaken är väll att bilen står plant?
Nexus skrev:Tål inte lådan ny olja är det lika bra strunta i byta. Tappar du bara ur tråget får du ut ca 1/3 av mängden.
Nja snarare hälften ca 4l det går i 8l Byt du all olja. Tappa ur, mät hur mycket häll i samma mängd. Starta motorn gå igenom alla växlar samtidigt som du har oljereturen öppen så att du pumpar ut 2l. Fyll på igen. Gör om samma procedur igen. Varmkör bilen och efterfyll så att det visar max. Ska byta idag själv på Volvo, kostar 2300kr inkl olja 8l. Bara oljan kostar 1300 spänn.
Anledningen till att ja vill byta är att den slirar när ja kör iväg, samt växlar väldig hårt när oljan är kall. Varmkörd växlar den fint. Men tillbaka till min fråga, måste bilen va upplyft eller kan jag köra igenom växlarna med hjulen på backen och bara bromsa?
Snackade med en kille på Volvo nyss och han hade aldrig lyft bilen han heller.. Och att man skulle få problem efter att man spolat lådan var extremt sällsynt. Då var det nog inte oljans fel, utan snarare att lådan redan var dålig.
Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]