Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!

Har en s40 -97 2.0 automat i min ägo. Bilen har sedan tidigare ägts av min syster som ju inte har någon vidare koll gällande bilar. (Inte för att jag har något större koll heller för den delen, även om jag nog har ett större instresse).

Bilen har sedan några år tillbaka haft problemet att växellådslampan blinkar och att lambdasondslampan börjat lysa ibland. Åter till detta strax.

Hur som helst, i helgen har jag grejat och donat och på åtgärdslistan stod "fixa handbroms" och "byta lampa fram".
Efter att ha konsulterat detta utmärkta forum så insåg jag att handbromsfelet (som var att det helt enkelt inte fanns någon handbroms alls) låg i bromsoken. Hissade upp bilen baktill och gick loss med 5-56, hammare och tång. På ena hjulet satt handbromsen ordentligt fast i ett läge där den inte kunnat dra åt bromsen, och på det andra hjulet hade den fastnat med påliggande handbroms. (Not to self: köp returfjädrar som ju inte är standard). Efter ordentligt smörjande, bankande och ryckande så gick dessa armar betydligt bättre och vips hade jag fungerande handbroms.

När detta var avklarat gick jag på framlyktan och efter att ha nött ner fingertoppsspetsarna till benen så lyckades jag haka loss bygeln och byta lampa. Hade lite meck med att den ena har stått lite snett så riktade in denna så gott jag kunde genom att lysa mot en vägg och justera in den. Där av åkte tändningen av och på några ggr.

När jag sedan nöjd satte mig bakom ratten och tutade iväg så såg jag att pilen inte blinkade. (EDIT: Jag gissar att detta avhjälptes temporärt då jag ju vridit av och på tändningen?). Körde ändå ganska länge utan problem. Skulle därför testa att "jävlas" med växellådan och la därför i "3" på så att lampan tändes, och sedan efter det började den att blinka igen. Allt i sin o-ordning. Var först inne på att växellådslampan bråkat för att en handbroms legat an lite, men så var ju uppenbarligen inte fallet. Stannade även längs vägen för att kolla att någon handbroms inte låg an, vilket dom inte gjorde.

Sedan skulle jag brumma ut på motorvägen och hade koll på lambdasondslampan och denna började lysa strax innan fjärde växeln. Körde av vägen, stängde av motorn så att lampan släcktes, körde iväg igen och vid samma tillfälle tändes den - strax innan fyrans växel. Stanna igen, av med tändningen, startar och lägger i neutral för att kolla om det var något speciellt varvtal där lambdasonden började lysa. Det var det inte - lampan höll sig släckt efter någon minuts långsamt och ryckigt varvande på neutral. Körde iväg igen och strax innan fyran så tändes den.
Noteras bör att detta felet funnits ett bra tag (3-4 år?) och den har alltid fått utmärkta värden på besikningen.
Är det någon mer som har haft liknande bekymmer ang. denna blinkande pil och lysande lambdsonslampa?

Nåväl. Dessa fel är ju sedan länge kända så jag har klassat dem som "skitfel" som eventuellt kan lösas en annan dag (dvs. med stor sannolikhet aldrig). När syrran haft bilen på verkstäder och annat så har dom inte heller kunnat hitta felet trots en masssa dyra felsökningar.

Stannade sedan till på macken för att kolla oljan. Hela stickan hade klumpar med "oboy" hela vägen upp i princip. Detta problem känner jag till sedan tidigare och vet att det då är vatten i oljan och direkt kände jag hur mycket jag inte ville byta topplockspackningen. Då jag kör bilen väldigt sällan (kör den bara lite på helgerna ibland) så kunde ju detta mycket väl vara kondens. Lyfte på oljepåfyllningslocket och här såg det fint ut, så det känns som om det bara är gammal kletig kondensolja som fastnat i röret. Längst ner på stickan så såg ju oljan "ok" ut, ovanpå den ljusbruna smeten som ju fastnar medans man för ner stickan ner genom röret.
Då jag planerar ett göra ett oljebyte snart, är det någon som har tips på hur man kan göra rent här i oljesticksröret? Funderar på om man kanske skulle ta en liten tratt och fylla på några deciliter olja genom röret. Kommer detta att funka tror ni? Känns ju inget vidare att få in skiten i motorn dock, fast det kanske är ganska ofarligt? Funderade på om jag skulle peta ner någon tunn trasa eller något för att göra rent lite, men jag har ingen lust alls att det fastnar trasbitar eller så här i.

"Det var en väldans massa text för dessa få frågor" sitter du nog och tänker, och jag kan inte mer än att hålla med. Men då jag ställt frågor om andra bilar på nätet innan så får man alltid svara på ett gäng felsökningsfrågor i efterhand så jag tänkte testa en ny taktik med så mycket fakta som möjligt för att underlätta lite. :)

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 LimpTheGimp, redigerad totalt 0 gånger.
rudarmy skrev:Röret går att skruva av, sen är det lättare att rengöra
Ang lampor så är det bästa å läsa av felkoder först..

Mvh Bengt
Försökte hitta hur detta rör lossades i Haynes men fann inget. Gissade då att detta inte var något man gjorde bara sådär. Gissar att jag får leta vidare. Tack för tipset!

Ang. felkoder så gissar jag att dessa är väldigt intetsägande då inte ens diverse verkstäder har lyckats avhjälpa problemet. Men jag antar att man ändå bör ha en sådan läsare för framtida bekymmer i vilket fall så det är väl bara att investera gissar jag.

Ny fråga ang. detta då (lär väl stå här i forumet annars): Tips på bra (läs: billig/prisvärd) felkodsläsare?
Det är ett hårt faktum att billiga felkodsläsare bara kan läsa ett fåtal fel eller säga i allmänna ordalag att något är fel. Dyrare läsare kan berätta mer och mer detaljerat. Så man får ta ställning där till hur och vad man vill betala för.
Man ser ibland frågor här om någon inom ett geografiskt begränsat område kan läsa av OBD2. Jag har aldrig prövat detta och vet heller inte om vederbörande får något svar, men det kanske är en möjligt till alternativet att köpa en heltäckande läsare för kanske 10 000 kr.
C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Men för bövelen slå av skorna inn[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]