Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av samz
Otroligt irriterande :-(O) när fönstret inte går upp hela vägen. Gäller endast förarsidan. Är det fler som haft detta problem och hur har ni löst det?
Kommer ihåg att jag läste om det i en tråd men kan inte hitta den.
Ja, Jag har haft det på vänster förarsida. Problemet var att klämskyddet därmed löste ut och sedan fungerade inte rutautomatiken utan man fick hålla knappen inne om man inte nollställde klämskyddet varje gång...... :x irriterande

Åtgärden var att man smörjde listen i karmen som rutan går upp i och sedan dess har det funkat 100%. I mitt fall var det listen i bakkant av sidorutan på förarplatsen.
Dock kröp fettet ut på själva rutan efter ett tag vilket var mindre bra och tog ett jäkla tag att få bort. Men nu fungerar allt sm det skall som sagt
av Peanuts
Felet beror som jag förstår det på att fönsterhissen glömmer bort maxläget för fönstret. Lösningen är att hålla in knappen tills fönstret går högst upp och sedan fortsätta hålla in knappen 2-3 sekunder till. Då borde det fungera.
Ja, jag är medveten om hur jag resetar klämskyddet men grundproblemet att rutan löste ut och stannade halvvägs varje gång var att den gick så trögt att skyddet löste ut. I början nollställde jag klämskyddet manuellt ett par gånger men lösningen var som sagt att smörja upp fönstret/listen
edit: smörjde ännu mer längs listerna. Gav även rutan lite assistans på vägen upp (draghjälp), ett par gånger senare så funkar hissen som den ska. återstår att se hur länge, men gott nog tills vidare.
av HaagXx
Har samma problem på min xc70. Inget som direkt jag brytt mig om att fixa, kör knappt aldrig nervevade rutor men visst, det är rätt irriterande. Ni vevade alltså upp rutan till maxläget och höll sedan in knappen i 2-3 sekunder? :)

/ Filip.

Stort tack för snabbt svar Micce1980.... gjor[…]

Ja dina prylar håller gott skick. Hoppas du […]

Hej har löst problemet de va bla den bussning[…]

Har du en extra nyckel skulle jag testa med den f&[…]