*pettson* skrev:Om dom som ska byta är seriösa, då föreslår dom förebyggande åtgärder åt dej, med förklaringar varför så att du kan ta beslut. Det är ju dom som är proffsen, inte du.
Hursomhelst så bör man byta packbox bakom svänghjulet. Man ser över svänghjulet så det inte är för slitet. Man planar om det behövs och om det går. Annars fixar man ett annat bättre samtidigt. Kopplingen byts komplett inklusive utrampningslager. Man rengör ingående axel på växellådan och man rengör stödrörets in och utsida. Det är seriöst att känna på växellådans lagerglapp (ingående axel) samt att åtgärda det samtidigt om det anses för glappt.
Naturligtvis sköljer man samtidigt ur sprängkåpan från skräp. Till sist återmonterar man.
självklart ska verkstäderna ha kunskap och ge råd. Men allt för ofta så ser man motsaten, speciellt här på forumet, därför frågar jag så jag kan ställa kraven på verkstaden att det utförs.
Skickade runt ett 20 tal mail till olika verkstäder om detta bytet och fick olika prisförslag, valde sen att ta den med bäst svar (ej billigaste) vilket verkar som att dessa gubbarna kanske har nåt emellan panbenet.
Dock så skickade dem ett sms igår och sa att dem inte kunde ta in min bil idag p.g.a sjukdom, svarade inte ens om en ny alternativ tid vilket kändes lite halvdåligt.