- sön 05 maj 2013, 16:16
Om toppen är skev, så är den inte bara skev mot blocket. Planar du då toppen, så kommer den bli s.a.s rak mot blocket - men överdelen där kammarna sitter är fortfarande skev.
Normalt sett rätar toppen ut sig när man drar fast den (som pettson förklarade), så varken nederdelen eller överdelen är skev.
Planar man så är detta inte möjligt längre, och överdelen förblir skev.
Tänk då om du sätter dit kammarna, när överdelen är skev, vad tror du händer? Just det, inte speciellt nyttigt för kammarna.
Volvo742 skrev:Det är inte och har aldrig varit *bara* att slänga upp en topp med överliggande kamaxlar. Du har ju två roterande axlar som får gå i ett böjt lagerläge om du inte rätar toppen innan planing på undersidan. Blir den plan av neddragninge så finns ingen anledning att plana.Jag förstog inte vad du menar riktigt. Om jag planar toppen så kommer den bli skev ändå när jag skruvar fast den?
Om toppen är skev, så är den inte bara skev mot blocket. Planar du då toppen, så kommer den bli s.a.s rak mot blocket - men överdelen där kammarna sitter är fortfarande skev.
Normalt sett rätar toppen ut sig när man drar fast den (som pettson förklarade), så varken nederdelen eller överdelen är skev.
Planar man så är detta inte möjligt längre, och överdelen förblir skev.
Tänk då om du sätter dit kammarna, när överdelen är skev, vad tror du händer? Just det, inte speciellt nyttigt för kammarna.