Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#752377
Volvo742 skrev:
Det är inte och har aldrig varit *bara* att slänga upp en topp med överliggande kamaxlar. Du har ju två roterande axlar som får gå i ett böjt lagerläge om du inte rätar toppen innan planing på undersidan. Blir den plan av neddragninge så finns ingen anledning att plana.
Jag förstog inte vad du menar riktigt. Om jag planar toppen så kommer den bli skev ändå när jag skruvar fast den?

Om toppen är skev, så är den inte bara skev mot blocket. Planar du då toppen, så kommer den bli s.a.s rak mot blocket - men överdelen där kammarna sitter är fortfarande skev.
Normalt sett rätar toppen ut sig när man drar fast den (som pettson förklarade), så varken nederdelen eller överdelen är skev.
Planar man så är detta inte möjligt längre, och överdelen förblir skev.

Tänk då om du sätter dit kammarna, när överdelen är skev, vad tror du händer? Just det, inte speciellt nyttigt för kammarna.
av Volvo742
#752387
Lucif3r skrev:
Volvo742 skrev:
Det är inte och har aldrig varit *bara* att slänga upp en topp med överliggande kamaxlar. Du har ju två roterande axlar som får gå i ett böjt lagerläge om du inte rätar toppen innan planing på undersidan. Blir den plan av neddragninge så finns ingen anledning att plana.
Jag förstog inte vad du menar riktigt. Om jag planar toppen så kommer den bli skev ändå när jag skruvar fast den?

Om toppen är skev, så är den inte bara skev mot blocket. Planar du då toppen, så kommer den bli s.a.s rak mot blocket - men överdelen där kammarna sitter är fortfarande skev.
Normalt sett rätar toppen ut sig när man drar fast den (som pettson förklarade), så varken nederdelen eller överdelen är skev.
Planar man så är detta inte möjligt längre, och överdelen förblir skev.

Tänk då om du sätter dit kammarna, när överdelen är skev, vad tror du händer? Just det, inte speciellt nyttigt för kammarna.
Tackar för förklaringen.

Jag har brynat bort lite av sot från toppen. Det var inte mycket och jag tog i nästan inget.
Men tror ni jag behöver bryna mer för att få en ren yta från sot? Om det behövs alltså?

Bild
av *pettson*
#752467
Du behöver aldrig vara rädd för att bryna för mycket. Lägg brynet i diesel över natten. Använd brynet imorrn. Efter några minuters användning sköljer du brynet i diesel, på så sätt är det rent hela tiden. Det blir alldeles utmärkt.
När man brynar plockar man hundradelar. Ett alldeles lagom arbetstempo.
av Volvo742
#752471
Nu har jag inte diesel men jag använde rinnande vatten hela tiden.

Tycker du jag ska bryna så allt svart försvinner?
av *pettson*
#752486
Om du inte har diesel så använd fotogen då. Men vatten duger inte, det enda som händer är att du sabbar brynet. Det sätts igen sakta men säkert. Det sätts inte igen om du använder nån av dom två jag nämnde.
av Volvo742
#752499
Okej!
Lade den i lampolja nu :)

Lampolja i en glasslåda och sen ställde jag ut den på grusplanet.
Tänkte om det börjar brinna så brinner det ute på gruset istället.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]