Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Petzzon skrev: Redan vid 5 % lär ju avvikelsen vara stor gällande hastighetsmätaren,
Jo.. det är nog klokt att inte gå över 5%.. men de flesta hastighetsmätare visar minst 5% för lite från början (jämför med GPS ska du se att det skiljer mycket mellan bilar) så det finns en viss mån där.

Däckreglerna känns luddiga.. bjuder in till lite för mycket tolkningar.
Momentum skrev:
Gameburg skrev:Det är t o m viktigt att rotera hjulen runt om då fram och bak slits olika.
''

Hmmmm - Påstår vem då?

Inte enligt Volvo själva i allafall
Så här står det i min instruktionsbok från volvo till min XC60.

Citat:
För att und- vika skillnader i mönsterdjup samt förhindra att slitagemönster uppstår kan fram- och bakhju- len skiftas med varandra. Lämplig körsträcka vid första skiftet är ca 5000 km och därefter med 10 000 km interva
MartinS skrev:
Momentum skrev:
Gameburg skrev:Det är t o m viktigt att rotera hjulen runt om då fram och bak slits olika.
''

Hmmmm - Påstår vem då?

Inte enligt Volvo själva i allafall
Så här står det i min instruktionsbok från volvo till min XC60.

Citat:
För att und- vika skillnader i mönsterdjup samt förhindra att slitagemönster uppstår kan fram- och bakhju- len skiftas med varandra. Lämplig körsträcka vid första skiftet är ca 5000 km och därefter med 10 000 km interva

Jag citerade väl lite dåligt innan, så här borde jag gjort
Gameburg skrev:vinkelväxeln riskerar att paja ihop, Det är t o m viktigt att rotera hjulen runt om då fram och bak slits olika.
Klart att däcken slits olika och att det bli jämnare slitage om man flyttar dem fram och bak, men att vinkelväxeln på bilar med Haldex ska paja för att man inte skiftar fram och bakdäck fram och tillbaka ifrågasätter jag
Nä, det är inga problem med vinkelväxeln på grund av däckdimensionerna. Sådana skillnader förstår programmet i styrenheten till fyrhjulsdriften.
Det var tidigare modeller med viskokoppling där silikonet kunde brinna upp och kopplingen överhettas och förstöras om det skilde för mycket på dimensionerna.
Det var nog framför allt äldre modeller jag tänkte på. Refererar till en kompis bil där de på volvoverkstaden rekommenderade hjulskifte för att undvika vinkelväxelhaveri.
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]