Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min far fick "Motorsystemfel, service nödvändig", jag tänkte, innan han lämnade in bilen, kolla med min felkodsläsare (autel) om det var något enkelt fel. Tex har jag hört att många rengör LMM/gasspjäll eller nåt liknande, istället för att volvo byter för dyra pengar (eller tvättar de åxå?). Motorlampan lyste inte längre (det verkar vara ett fel som kom och sen direkt igen försvann). Dock, ingen felkod (aktiv eller pending) hittades.

Syns inte dessa koder med ett vanlig eftermarknadsläsare? Normalt brukar ju koder som tänder CE och har med drivlinan att göra gå att läsa ut med alla billiga instrument...

Sen nästa fråga, när jag hoppade in i bilen så drog jag bak stolen då spec min mor sitter väldigt långt fram/upp, nu lyser "SRS Service omgående" konstant.

Det verkar väldigt konstigt att felkodsutläsaren gjort detta, men kan det vara så att iom jag drog bak stolen så har någon kontakt/kabel i stolen glappat/gått av?

Jag misstänker att är det fel på SRS så vill de byta allt, inte bara fixa en ev glappande kabel? Fast det säkert går lika bra att göra så?

Nu ska bilen in till volvo om en vecka, så det kanske ger sig, men tyvärr brukar inte volvo vara så billiga och stora verkstäder byter ofta bara en dyr komponent även om det går att rengöra eller fixa den.

Detta är mina pensionerade föräldrars extrabil de ev tänkt sälja, men det verkar börja bli en dyr extrabil för mot hur deras tidigare 850 (som de hade från ny till den var ca 10 år gammal) har denna v70 (05 tror jag) varit väldigt mycket småstrul medan 850 gick som en klocka hela tiden, det enda jag vet strulade var att ACn var klen på slutet, annars var det nog inte ett enda fel på den. Det är fukt i strålkastare, chassikomponenter som slits ut i förtid, olika "skitfel" som ändå var och en för sig kostar varje gång (eftersom de inte längre gör så mycket själva utan lämnar in allt).

Jag antar volvo får läsa ut felkoder, men om de föreslår byte av dyra komponenter, vilka av "standardfelen" går enklare att åtgärda än att tex byta gasspjäll/LMM eller kanske en hel airbag med kablage?
SRS varningen beror troligen på att kabeln under stolen glidit ur eller glappar, kolla så den sitter som den skall. Felkoden/lampan måste dock släckas av någon med tillgång till VIDA eller PPC.
Enstaka tändning av motorlampan tycker jag egentligen inte man skall bry sig allt för mycket om, den räcker med en tillfälligt bråkande spridare eller ett par rejäla misständningar p.g.a fukt för att det skall tändas. Efter ett litet tag slocknar den igen och allt kan vara frid och fröjd i flera år...

/Thomas
Det brukar väl förvisso vara så att lampan som du skriver släcks efter x antal felfria körcykler, men då brukar det komma fram att koden är pending när man läser ut, kanske släcks även detta efter ännu fler körcykler. Konstigt då det skulle kommit upp för några dagar sen och bilen i princip inte används, men om en start räknas som komplett körcykel så kan det vara så att bilen flyttats några meter 5 gånger under dessa dagar...
Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]