Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vidivici
Klarade mitt utökade B-kort igår..
Fick göra säkerhetskontroll på endast släp. Sen blev det ungefär 30 minuter körning i villaområde, city, landsväg med ett backprov runt hörn. Tog lektioner genom körskola, just för att få låna deras ekipage vid uppkörningen och få det framkört.

Nu kan man harva runt med husvagnen lagligt i sommar..
Användarvisningsbild
av joel80
Grattis... :)
Hur många lektioner tog du och vad fick du lära dig där som du hade användning av?
Användarvisningsbild
av vidivici
Jag tog en dubbel-lektion genom Driver veckan innan uppkörningen. Sen får man låna deras bil och släp för uppkörning, mycket smidigt..
Just säkerhetskontrollen är bra om den sitter skarpt och den gick vi igenom ordentligt och körde väl resten av tiden.
Är tveksamt till att det hade gått lika bra på uppkörningen om jag inte tagit en lektion.

F.ö väldigt trevliga inspektörer i Gävle, klart positivt överraskad. Körskolan var också kanon, rekommenderas..!
Användarvisningsbild
av vidivici
Japp det var samma som i länken.
På min detaljerade spec från körskolan betalade jag 1600kr för 1,5 timmes utbildning.
400kr för 30 minuter genomgång precis innan uppkörningen.
600kr för lånet av körskolans ekipage.
Tyckte ändå det var värt det, hade jag kört upp privat och kuggat hade jag fått vänta ända in i juli för att få nästa uppkörningstid..
Användarvisningsbild
av joel80
Ok.. undrar om det finns prutmån.. :) Jag kan fixa dit släp själv.. Får köra samma släp med vår andra lite lättare bil.. så då kan jag köra dit släpen innan. Skulle kännas bra att få just säkerhetsgenomgången.. (Gå runt vagnen/släpet och sparka på däcken kanske inte duger.. :lol: )

Hur sköttes lastningen? Fick du lasta/surra själv eller var det lastat? Det står ju att det måste vara lastat till minst halva lastvikten..
Användarvisningsbild
av vidivici
Ring och kolla med dom, kan säkert gå att förhandla.

Deras släp var redan lastat, 460kg tågräls som låg mellan två SJ-pallar. Förankrat med två överfallsband och en grimma framåt samt bakåt. Klart overkill men det sitter ju där det sitter då.
Tänkte du göra hela biten privat så rekommenderar jag att googla upp "tya lastsäkring". Inspektörerna kan tydligen vara noggranna och börja fråga om friktionskoefficient, även om det sägs vara ovanligt..
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]