Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poker
milfshake skrev:
poker skrev: ptja.. varför inte? Det kan ju vara precis ALLT eller en liten del som krånglar.
För min del nu kommer jag byta stift, olja och filter så att det är fräscht.
Men om lambdasonden hade felat hade det kanske visat sig i VIDA?

Hur ofta är det nu fel på en lambdasont? Vad kan fela?

Kan också nämna att det svarta rör som går över motorn från torpedvägg till framkant på motorn sitter med två fästpunkter.
Den ena på motorn och den andra i framkant.
F.ö. MÅSTE man ta bort denna för att byta tändstift.
En är borta, den övre (hade ingen aning om det) för det sitter ingen skruv eller fäst som ser som det gått av.
Det nedre fästet är kvar, fastlimmat med loctite lim svart färg och det KAN vara ett hål där men tydligen enligt verkstadskillen är det inget att bry sig om. Om du pratar om att det kommer ut luft borde jag se över detta ev. hål också. Kan ju knappast skada.
Jag menar. ingen i världen är proffs på allt och vi är människor med olika intresse och engagemang.
Jorå, lamdasond lämnar felkod i de allra flesta fall, men är det något jag lärt mig så är det att man inte ska förlita sig till 100% på de felkoder som visas eller inte visas.

Röret som går över motorn är tryckröret till turbon(tror jag det är du menar iaf), och det ska det absolut inte vara något hål/läckage i. Det är framförallt det system som ska provtryckas på min.. Själv hra jag en laddtrycksmätare i bilen och den visar 0.4bar när jag gasar på (från tidigare 1.3bar), varför det uppenbarligen är ett läckage från tryckröret eller kompressorhuset på turbon. Det bör dock inte göra någon stor påverkan på bränsleförbrukning.

Utöver det är det högst troligt att den drar tjuvluft någonstans påväg till insuget, verkstan ska kolla allt som sagt. Keligt med så lång väntetid bara.
Bara en så där morronfråga kl 07:40 en lördag

Ger inte Turbon 0.5 bar som max? eller har du optimerat bilen?
Eller vad det 1.5 Bar? nåt med en "5":a iaf
Användarvisningsbild
av milfshake
jag har en R modell, turbon är något större än på övriga volvo bilar. Den ska i alla fall ladda 0.9 orginal, och min är något modifierad ja.

Ingen aning hur det ser ut på din, kanske någon annan i forumet kan svara på?
Användarvisningsbild
av milfshake
EFter verkstadsbesöket igår konstatera man att jag hade ett rejält läckage i mitt tryckrör (röret som går över motorn). Detta i sin tur gör att bilen går skit och genererar felkoder på bla luftmassmätare. O-ring och klämma beställdes och ska monteras mot slutet av veckan. Efter det får man se om det blir någon skillnad.

Ang bränsleförbrukningen stod han fast vid att det är främre lamdasonden som är slut, MEN att den också kan ha en koppling till luftläckaget eftersom det kan bidra till en sämre bränsleblandning.
Volvo appen

Inga problem med att starta värme här.

Löjliga priser XC70

Jag steker och äter upp min mössa om n&a[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

Standard med volvos låskistor. Ja det &[…]