2444ever skrev: /.../kan det bli såpass kaos i elsystemet så alla dörrar/baklucka hamnar i "låst läge" eller liknande?
På en modern bil styrs låsmotorerna för dörrlåsen och elhissarnas motorer helt elektroniskt via styrmoduler i dörrarna som i sin tur kommunicerar på med central logik, i Volvos fall CEM. Strömbrytarna är i regel kopplade via bus (LIN) till resp. modul. Detta gör att funktionerna blir helt styrda av mjukvaran. Mjukvaran i sin tur ligger i de olika boxarna, framförallt CEM.
Batteriet
Boxarnas strömmatning på moderna bilar är ofta helt konventionellt kopplad via vanliga ledningar och säkringar till batteriet. Ett bilbatteri dränkt i sötvatten klarar sig relativt länge. I saltvatten däremot påverkas batteriet kemiskt och saltet bidrar även till att ladda ur batteriet fortare. Men det ger ström ett tag även i saltvatten. Den förhållandevis låga spänningen på 12V innebär att de kortslutningsströmmar som uppkommer pga vattnets ledningsförmåga inte blir extremt stora. Säkringar i elsystemet kommer därför sannolikt inte att lösa ut. Batteriet i sig blir inte den kritiska faktorn för bilens elsystem att fungera under vatten de första minuterna. Likaså kommer sannolikt de olika boxarna erhålla ström under de första minuterna.
Elektronik
När CEM blir helt dränkt i vatten lägger den sannolikt av helt. Liksom de flesta andra boxar. Men om andra boxar som är anslutna till CAN-bus blir vattendränkta kan de störa bus-kommunikationen så att CEM inte kan fungera normalt på nätverken även om vattnet inte nått själva CEM. Förloppet blir beroende på i vilken ordning de olika delarna utsätts för vatten. T.ex. om en strömbrytare eller tryckknapp blir vattendränkt så kommer sannolikt resp. ingång på boxen den är kopplad till att registrera detta som en signal pga ledningsförmågan i vattnet som varierar med hur smutsigt/salt detta är. Det behövs bara en liten ström för att registrera en signal till skillnad från äldre bilars elsystem där de olika strömbrytarna var kopplade till reläer eller last med betydligt högre strömförbrukning. Oftast är strömbrytaren ihoppbyggd med ett LIN-interface men det hjälper ändå inte om vattnet tränger i strömbrytarens kapsling. Om detta skulle ske så att t.ex. låsmotorerna hinner få kommande "lås" innan vattnet når boxarna och CEM så får det till följd att dörrarna sannolikt förblir låsta när vattnet når CEM eller boxarna. Detsamma gäller elektriska fönsterhissar. Fönsterhissarnas elmotorer och låsmotorerna i sig fungerar sannolikt även under vatten ett tag men det hjälper inte om de inte får kommandon. Så länge som frikopplingen av de inre dörrhandtagen inte aktiverats på detta sätt så går ju dörrarna ändå att öppna mekaniskt med de inre dörrhandtagen. Men problemet med vattentrycket finns precis som på gamla bilar utan elektronik.
Bilen i artikeln ser ut som en V50. På de bilarna är låsen och elhissarna kopplade så här:
Dörrlås
Framdörrarnas låsmotorer styrs av resp. dörrmodul som kommunicerar med CEM via CAN-bus.
Bakdörrarnas låsmotorer styrs av resp. dörrmodul via LIN som i sin tur kommunicerar med framdörrarnas moduler via LIN-bus.
Bortkoppling av inre dörröppningshandtag vid låst och larmad bil styrs av resp. dörrmodul.
Barnsäkerhetslåset för bakdörrarna är en mjukvarufunktion som aktiveras från förardörrens dörrmodul via CEM och LIN-bus
Strömmmatning direkt till moduler från batteriet via säkringar
Elhissar
Elhissarnas motorer i framdörrarna styrs av resp. dörrmodul via LIN som i sin tur kommunicerar med CEM via CAN-bus.
Elhissarnas motorer i framdörrarna styrs av resp. dörrmodul via LIN som i sin tur kommunicerar med framdörrarnas moduler via LIN-bus.
Strömmmatning direkt till moduler från batteriet via säkringar
Dvs. på t.ex. en V50 som badar är det fullt möjligt att låsen går i spärrläge och frikopplar de intre dörrhandtagen om bilen har denna utrustning. Likaså är det fullt möjligt att elhissarna inte fungerar. Även om bilbatteriet fortsätter att ge ström. I kombination med vattentrycket utifrån och eventuella laminerade sidorutor blir situationen inte helt lätt att hantera för en äldre dam. Inte för någon annan heller. Men man ska komma ihåg att även i äldre bilar är det svårt att hantara liknande situation. Det stora problemet är vattentrycket. Att veva ner rutorna även med manuell vev kan vara svårt med fullt vattentryck på rutorna. Men för en elmotor är det förstås ännu värre. Särskilt om den inte får kommandon eller ström.
2444ever skrev:Finns det statistik på vad som händer? :)
Inte vad jag vet. Men det skulle verkligen vara intressant att ta del av om det finns.