Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#751975
Lite läskigt det där med att elektroniken slås ut och på så sätt låser (?) bilen... kan det verkligen funka så? Alltså så att man inte kan öppna dörrarna och blir inlåst om man får in vatten i elektroniken?

Att man kan få svårt att öppna dörren under vatten innan man fått bilen vattenfylld så det blir tyckutjämnat har man ju koll på, kanske är det som hänt och att den drabbade uppfattat det som att bilen låst sig?
av 2444ever
#751977
Faktiskt för någon dag sedan så filosoferade jag lite över hur man skulle göra i en modern bil (nåja, V70 -00) om man hamnar i vattnet.
Altrenativa planer:
  1. Hinna ner med rutan innan vattnet hinner kortsluta allt (alltså typ innan man hamnar i vattnet), detta med tanke på att påskynda tryckutjämningen och kunna öppna dörren.
  2. Snabbt kråla bak till bakluckan (kombi) och öppna denna, bakdelen verkar ju alltid peka uppåt, och därmed inget problem med tryckutjämning (funderade nästan på att gå ut till garaget och kolla om man kan öppna den inifrån).
Men vad säger experterna, kan det bli såpass kaos i elsystemet så alla dörrar/baklucka hamnar i "låst läge" eller liknande? Finns det statistik på vad som händer? :)
Lite otäckt med olyckan ovan, hon var väl bara sekunder från att dras med ner.
Användarvisningsbild
av joel80
#751981
Har sett glashammare man kan typ sätta fast under sätet eller så.. Kanske man ska fundera på en sån "försäkring". Det är lite av en skräck att hamna i vattnet med en bil. Huga..
Användarvisningsbild
av Camel
#752105
2444ever skrev: /.../kan det bli såpass kaos i elsystemet så alla dörrar/baklucka hamnar i "låst läge" eller liknande?
På en modern bil styrs låsmotorerna för dörrlåsen och elhissarnas motorer helt elektroniskt via styrmoduler i dörrarna som i sin tur kommunicerar på med central logik, i Volvos fall CEM. Strömbrytarna är i regel kopplade via bus (LIN) till resp. modul. Detta gör att funktionerna blir helt styrda av mjukvaran. Mjukvaran i sin tur ligger i de olika boxarna, framförallt CEM.

Batteriet
Boxarnas strömmatning på moderna bilar är ofta helt konventionellt kopplad via vanliga ledningar och säkringar till batteriet. Ett bilbatteri dränkt i sötvatten klarar sig relativt länge. I saltvatten däremot påverkas batteriet kemiskt och saltet bidrar även till att ladda ur batteriet fortare. Men det ger ström ett tag även i saltvatten. Den förhållandevis låga spänningen på 12V innebär att de kortslutningsströmmar som uppkommer pga vattnets ledningsförmåga inte blir extremt stora. Säkringar i elsystemet kommer därför sannolikt inte att lösa ut. Batteriet i sig blir inte den kritiska faktorn för bilens elsystem att fungera under vatten de första minuterna. Likaså kommer sannolikt de olika boxarna erhålla ström under de första minuterna.

Elektronik
När CEM blir helt dränkt i vatten lägger den sannolikt av helt. Liksom de flesta andra boxar. Men om andra boxar som är anslutna till CAN-bus blir vattendränkta kan de störa bus-kommunikationen så att CEM inte kan fungera normalt på nätverken även om vattnet inte nått själva CEM. Förloppet blir beroende på i vilken ordning de olika delarna utsätts för vatten. T.ex. om en strömbrytare eller tryckknapp blir vattendränkt så kommer sannolikt resp. ingång på boxen den är kopplad till att registrera detta som en signal pga ledningsförmågan i vattnet som varierar med hur smutsigt/salt detta är. Det behövs bara en liten ström för att registrera en signal till skillnad från äldre bilars elsystem där de olika strömbrytarna var kopplade till reläer eller last med betydligt högre strömförbrukning. Oftast är strömbrytaren ihoppbyggd med ett LIN-interface men det hjälper ändå inte om vattnet tränger i strömbrytarens kapsling. Om detta skulle ske så att t.ex. låsmotorerna hinner få kommande "lås" innan vattnet når boxarna och CEM så får det till följd att dörrarna sannolikt förblir låsta när vattnet når CEM eller boxarna. Detsamma gäller elektriska fönsterhissar. Fönsterhissarnas elmotorer och låsmotorerna i sig fungerar sannolikt även under vatten ett tag men det hjälper inte om de inte får kommandon. Så länge som frikopplingen av de inre dörrhandtagen inte aktiverats på detta sätt så går ju dörrarna ändå att öppna mekaniskt med de inre dörrhandtagen. Men problemet med vattentrycket finns precis som på gamla bilar utan elektronik.

Bilen i artikeln ser ut som en V50. På de bilarna är låsen och elhissarna kopplade så här:
Dörrlås
Framdörrarnas låsmotorer styrs av resp. dörrmodul som kommunicerar med CEM via CAN-bus.
Bakdörrarnas låsmotorer styrs av resp. dörrmodul via LIN som i sin tur kommunicerar med framdörrarnas moduler via LIN-bus.
Bortkoppling av inre dörröppningshandtag vid låst och larmad bil styrs av resp. dörrmodul.
Barnsäkerhetslåset för bakdörrarna är en mjukvarufunktion som aktiveras från förardörrens dörrmodul via CEM och LIN-bus
Strömmmatning direkt till moduler från batteriet via säkringar
Elhissar
Elhissarnas motorer i framdörrarna styrs av resp. dörrmodul via LIN som i sin tur kommunicerar med CEM via CAN-bus.
Elhissarnas motorer i framdörrarna styrs av resp. dörrmodul via LIN som i sin tur kommunicerar med framdörrarnas moduler via LIN-bus.
Strömmmatning direkt till moduler från batteriet via säkringar

Dvs. på t.ex. en V50 som badar är det fullt möjligt att låsen går i spärrläge och frikopplar de intre dörrhandtagen om bilen har denna utrustning. Likaså är det fullt möjligt att elhissarna inte fungerar. Även om bilbatteriet fortsätter att ge ström. I kombination med vattentrycket utifrån och eventuella laminerade sidorutor blir situationen inte helt lätt att hantera för en äldre dam. Inte för någon annan heller. Men man ska komma ihåg att även i äldre bilar är det svårt att hantara liknande situation. Det stora problemet är vattentrycket. Att veva ner rutorna även med manuell vev kan vara svårt med fullt vattentryck på rutorna. Men för en elmotor är det förstås ännu värre. Särskilt om den inte får kommandon eller ström.
2444ever skrev:Finns det statistik på vad som händer? :)
Inte vad jag vet. Men det skulle verkligen vara intressant att ta del av om det finns.
Användarvisningsbild
av akterspegel
#752108
Bakluckan går inte att öppna inifrån!
Låste in mig själv i fosterställning när jag mätte på eluttaget i bagagen.. fick ringa sambon som fick komma ut i garaget och släppa ut mig...
Inget jag pratar högt om i vanliga fall! men nu dök ju frågan upp så att säja..
Användarvisningsbild
av Camel
#752110
akterspegel skrev:Bakluckan går inte att öppna inifrån!
Stämmer, det är så på många bilar. Både äldre och moderna. Generellt ska man inte inteckna bakluckan som en utrymmningsmöjlighet.
Användarvisningsbild
av apersson850
#752117
Även om vatten inte leder speciellt mycket ström, när matningen bara är 12 V, gör förfarandet att styra i princip allting via först en ingång som kommer från en brytare, genom styrmodulen och sedan till en utgång som drar en motor att ingången är en känslig punkt. Ingången behöver inte mycket ström för att dra. Jag har inte kollat exakt hur ingångarna ser ut på styrenheter i bilar, men i industrin tar en ingång ungefär 7 mA vid 24 V, men tänder ofta redan vid hälften. Det är alltså en ganska liten ström som behöver läcka exempelvis genom en strömbrytare för att styrmodulen ska tro att brytaren är påverkad.
När brytarna antingen drev lasten direkt, eller gick via en reläspole, gällde flera gånger högre ström som måste läcka igenom för att något skulle hända. Var det direktdrift var det i princip omöjligt att få någon motor att gå på det sättet. Möjligen kunde någon lampa glisa lite.
av 2444ever
#752153
Intressanta inlägg, tackar.
Känns som att det lätt blir en väldigt komplicerad situation, kanske ska investera i en glashammare som @joel80 föreslog.

Alla forums kvalitetsnivå kan mätas i mängden detvarbättreförr-inlägg relativt totala mängden inlägg, tycker det varit ganska klent på sistone, så här kommer mitt detvarbättreförr-bidrag.
För längesen när Amazoner var typ som 740 är idag (eller 850 kanske), alltså en billig förstabil, så var det några som hade missbedömt isen på en sjö och brakat genom. Inget allvarligt hände, men bilen låg i princip helt under vatten, endast taket stack upp lite. På sommaren skulle dom hämta den, planen var att försöka bogsera upp den (den låg ganska nära stranden), och sedan bogsera hem den. Bilen drogs upp, fick stå en liten stund så vattnet rann av. Sedan var det någon som mest för skojs skull tyckte vi skulle testa o putta igång den. Det funkade, bilen gick igång...
Användarvisningsbild
av Camel
#752157
Att en Amazon är möjlig att starta efter att ha torkat efter badet är begripligt. Det blir mest en fråga om att tändkablar/fördelare är torra samt att det inte är vatten i bränslesystemet. Det är inte riktigt så med dagens bilar. Men i familjen har vi "ofrivilligt" tvättat en mobiltelefon i tvättmaskinen. Efter lätt torkning i ugnen på 50 grader (isärplockad utan batteri) så gick den faktiskt igång. Men troligen var den avstängd pga urladdat batteri när den tvättades. Elektronik i sig är vattentålig men om den är spänningssatt och aktiv när den blir utsatt för vatten med bra ledningsförmåga, läs smutsigt eller salt, så kan känsliga delar av elektroniken gå sönder. En modern bil som har badat i en sjö startar troligen inte mer, om inte elektroniken byts ut.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]