Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JT855
Har den enkla frågan vad fan det egentligen är som visslar på T5or? Har haft två T5 som visslar och bägge i samma läge. Har inget med belastning av turbon att göra och det är inte turbon som låter heller. Låter mer som att det kommer från grenröret/motorn och bara vid vissa varvtal. Kan stå med öppen huv och sakta varva uppåt och nånstans kring 2700-3000 rpm så visslar den. Ej över eller under, däremot låter den högre ju kallare bilen är. Inte kan det väl vara så att jag har råkas ha haft två bilar med vattenpumpar på gränsen till att skära ihop?

Har läst om visslande luftpumpar men då borde det väl vissla kring luftpumpen och inte på nått helt annat ställe?
av *pettson*
Det du hör är turbon, men inte av den anledning du tänkt.
Du hör den eftersom turbinen viner när den skär igenom luften. Ju mera vin ju mer sliten turbin. Om det nu inte är några specialare så att säga. Det hörs lite extra när bilen är kall för att turbon går trögare att rotera med kall olja.
av JT855
Tack för svaret pettson, jag ifrågasätter inte din kunskap men jag är inte riktigt övertygad ännu :) Jag tycker inte det låter som när en turbo viner, det mera visslar helt enkelt. Forma munnen till ett O och vissla, precis så låter det :) På förra T5an lät det ibland jävligt högt.

Följdfrågor:

1. Varför visslar det bara vid vissa ganska exakta varvtal då?
2. Varför försvinner ljudet då man belastar turbon?

Frågar man inte får man inte veta :)
Användarvisningsbild
av darkien
1. visslandet uppkommer av att luften mot turbons vingar kommer i ett visst flödesläge där turbon inte riktigt snurrar med flödet o turbulensen mot vingarna orsakar då ett visslande exempelvis om du blåser över en flaskhals har du samma fenomen blåser du för löst låter de inget blåser du för hårt låter de inget men blåser du lagomt få du ett brummande ;)

2 då du belastar turbon e de den som skjuter på luften inte bara snurrar med luften

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]