Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Alla dubbelkopplingslådor är ju inte lika, men jag rekommenderar att provköra ordentligt och känna efter hur lådan beter sig i olika situationer innan ni slår till. Precis som vissa gillar automat och vissa manuellt så har många också sina åsikter om dubbelkopplingens fördelar och nackdelar.

Det finns många fördelar med DSG, men i varje fall min låda är som trevligast när jag har rull på bilen. Mjuka och snabba växlingar och avsaknad av "svampigt automatslir", samt förbrukningen då som är i klass med manuell. Det är barnsligt kul då man puttrar iväg från en korsning och växlarna trillar ner en efter en på det viset.

Nackdelen med DSG, iallafall på min bil, är kopplingsroboten som jag upplever som omständigare än en konstant drivande automatlåda när man t.ex. ska parkera. Det gör också att lådan blir långsammare på att byta körriktning. Om jag t.ex. byter från R till D medan bilen rullar bakåt så fortsätter den rulla fritt i en dryg sekund tills DSG:n har hunnit lyfta kopplingen och börjat driva. Står jag still då jag gör det så står bilen stilla med hjälp av backstarthjälpen tills dragläget hittas. Vanesak alltså, men man kan lätt rulla in i något om man inte riktigt koncentrerar sig.

Sen får man också lära sig att smeka gaspedalen lite försiktigare då man startar från stillastående. En automat slirar iväg utan ryck i princip vad man än gör, medan DSG:n rivstartar om man är lite för vårdslös med gasen.

Släpdragning kan jag inte kommentera på, har ingen dragkrok tyvärr. :)
av zerozam
2013xc70 skrev:4 sylinder-powershift. 5 sylinder-geartronic.
Är det så? Isf borde D3 ha powershift. ?:-/

Måste ringa säljaren imorgon - de borde väl ha koll.
av thorella
zerozam skrev:
2013xc70 skrev:4 sylinder-powershift. 5 sylinder-geartronic.
Är det så? Isf borde D3 ha powershift. ?:-/

Måste ringa säljaren imorgon - de borde väl ha koll.

Men D3 är ju 5 cyl 2,0l, alltså geartronic!
av zerozam
thorella skrev:Men D3 är ju 5 cyl 2,0l, alltså geartronic!
Ok. Gäller det alla D3?

Måste erkänna jag är förvirrad av Volvos modellbeteckningar.
av Lövet
I teorin nej, i praktiken ja. Volvos beteckningar numera står för effekt och inte motortyp så det skulle kunna vara både fyror och femmor. Men det är det inte, alla D3or i dagsläget är femmor.
av thorella
zerozam skrev:
thorella skrev:Men D3 är ju 5 cyl 2,0l, alltså geartronic!
Ok. Gäller det alla D3?

Måste erkänna jag är förvirrad av Volvos modellbeteckningar.

Det är fruktansvärt förvirrande med alla beteckningar, men jag alla D3, D4 och D5 är 5-cyl och geartronic!
Användarvisningsbild
av apersson850
Rent allmänt får man passa sig lite för robotiserade torrlamellkopplingar. Det är inte alltid de är dimensionerade för nåt mer långdraget finlirande, då kopplingen inte ansätts ordentligt. Detsamma gäller förstås vanliga manuella lådor, men där vet man ju själv hur mycket man slirar på kopplingen, så har man bara förstånd att hantera den kan man undvika onödig uppvärmning.

Så länge momentomvandlarna är väl kylda är konventionella automatlådor, med hydraulisk kraftöverföring, i princip okänsliga för slirande när man backar och liknande. Numera har Volvo vattenkylning av automatlådeoljan (åtminstone i min XC70), så då tåler en sådan mycket slir innan det blir risk för överhettning.

Det är för att ingen använder den.[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda.

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]