...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Här är lite mer statistik. Dödade personer vid polisrapporterade vägtrafikolyckor fördelade efter hastighetsbegränsning för år 2012:

Omkomna i regelrätta olyckor i vägtrafik totalt = 286
Hastighetsbegränsning, dödade
120 km/h = 0
110 km/h = 13
100 km/h = 9
90 km/h = 43
80 km/h = 32
70 km/h = 65
60 km/h = 3
50 km/h = 60
40 km/h = 5
30 km/h = 7
Uppgift saknas = 49

Ur detta kan man utläsa att antal dödade är flest där hastighetsbegränsingen är 50 km/h och 70 km/h. Ingen dödad där hastighetsbegränsning 120 km/h råder. Få dödade från 40 km/h och neråt. Hastigheter på 30 km/h och därunder möjliggör stor överlevnadschans för oskyddade trafikanter vid påkörning. En systemgräns för god överlevnadschans i bil anses idag vara ca 70 km/h. Vid hastigheter därutöver blir överlevnadschansen starkt beroende av att externa systemgränser matchar hastigheten. Där hastighetsgränsen är 80 km/h och 90 km/h är inte trafikmiljän avpassad för hastighetsgränserna, därav stiger antalet dödade. Många omkommer på dessa vägar i mötesolyckor. Men på vägar med motorvägsstandard där trafikmiljön medger högre hastigheter är antalet dödade mycket lägre. Men trafikarbetets fördelning på de olika hastighetsgränserna framgår inte av siffrorna ovan. Men jag tolkar det som låga hastigheter (<40 km/h) räddar liv även om trafikmiljön är dålig och farlig med många konfliksituationer. Likaså råder inget motsatsförhållande mellan hög hastighet och trafiksäkerhet. Med rätt trafikmiljö kan man köra i 120 km/h och även högre hastighet. Alltså: förbättra systemgränserna så att högre hastighet ryms. Detta ökar samtiditgt acceptansen för hastighetsgränserna. Och detta bidrar till ytterligare säkerhetshöjningar. Helt enkelt en positiv spinn off effekt. Det kostar givetvis pengar... Men ska man sedan blanda in annat än trafiksäkerhet i hastighetsgränserna, eller ha obegripliga sådana, blir det negativ spinn off effekt och det kostar kanske ännu mera. Både mänskligt lidande och pengar...

Autobroms är givetvis en positiv faktor jämte andra. Men en stor effekt på trafiksäkerheten kan sannolikt erhållas genom ökad acceptans för regler. Kan man inte uppnå det med befintliga regler måste man öka systemgränserna så att regler som accepteras inryms. Men många intressen motarbetar detta. Det är helt enkelt inte politiskt korrekt att utöka/förbättra vägar. Det finns idag starka politiska krafter mot detta.
Användarvisningsbild
av Camel
Annders skrev:Om vi alla körde lite mer kvinnligt så skulle det gå att spara runt 60 liv varje år. :wink:
Utveckla gärna detta med definition på kvinnligt körsätt och bakgrunden till siffran. :mrgreen:
Om vi lyckades med detta skulle ju antalet omkomna i ett enda svep minska med en femtedel som statistiken såg ut 2012. Bortsett från samvariationer kanske? :wink:
Här är lite utvecklande bakgrund osv...

Trafikutskottet betänkande 2002/03:TU4

"Om vi fick de unga männen att köra lika säkert som de unga kvinnorna, inte
med 0 olyckor utan lika säkert, skulle vi rädda 60 liv om året och 300 svårt
skadade. Det visar siffrorna för de här åtta åren. De unga killarna hade 609
dödsolyckor medan tjejerna hade 109.
Tittar man på svåra singelolyckor finner man att tonårskillarnas staplar är
mycket högre. Singelolyckor har en hel del med föraren själv att göra. Kil-
larna har 201 dödsolyckor, medan tjejerna har 21.
Vad gäller svåra olyckor med gående hade nollvisionen som mål att se till
att de oskyddade trafikanterna inte blir skadade. Här möter samma mönster.
Dödsolyckorna omfattar 66 unga män mot 6 unga kvinnor.
Varför är tjejerna säkrare? Kortare körsträckor? Ja, det stämmer. 1,7 gång-
er fler olyckor kunde förklaras av det. Färre tjejer som har körkort? Ja, lite
grann, men inte så att det räcker för att förklara sådana här skillnader. Den
vanliga förklaringen är: Killar är sådana, och de måste testa gränser.
Det
stämmer säkert, men betyder det att vi ger upp nollvisionen för dem och för
de medtrafikanter som skadas och dör medan killarna är ute? Är det skillna-
der i kunskap och utbildning? Där finns en del intressant för oss trafiklärare.
Så här ser det ut enligt VTI-rapport 481. Tjejerna tar fler körlektioner,
drygt 24 mot knappt 15. Killarna övar i stället mer privat. 96 timmar för tje-
jerna och lite drygt 130 för killarna. Det var ju fler mil i kroppen som skulle
göra skillnaden när vi tänkte oss 16-årsreformen. Det tycks inte riktigt hålla
streck. Vi vet också att det enligt förarprovsstatistik är så att var tredje un
man och var femte ung kvinna gör sitt första körprov som privatanmäld. De
har alltså valt en egen väg till körkort, där vi egentligen inte riktigt vet va
har gjort, om de har gjort något och hur de har gjort det. Men det gör ju inget
- vi har ju förarprovet som samhällets skyddsnät. Men körprovet bedömer
alltså män som bättre än kvinnor. Oavsett hur man kommer till prov god-
känns fler killar vid första körprovet än tjejerna som grupp, oavsett om det är
privat, från trafikskola i största allmänhet eller en kvalitetssäkrad trafiksko
Verkligheten de två första åren efter körkort ser ut så här: 23 % olyckor på
tjejerna, 77 % på killarna. Varför är det så här? Körprovet är bara ett stick-
prov, och dessutom vet alla som håller på med det att vi inte klarar att mäta
en del viktiga saker. Mörker och omkörning är exempel som man inte får
med särskilt ofta. När det utvärderades i slutet av 90-talet fick 2 av 100 göra
en omkörning, och 5 av 100 körde upp i mörker. Det här är det utbildningen
som ska lära, men vi vet väldigt lite om hur utbildningen går till.
Vad kan vi göra? Det har här pratats om att påverka attityderna. Det är
väldigt viktigt, men i dagens system väljer man själv vad man vill lära sig
eller bli påverkad av. Något som alla är överens om är att alkohol i trafiken
är ett problem. Många säger att alla som tar körkort självklart borde utbildas
trafiknykterhet. Man vill göra det för att få nya förare med rätt attityd.
Men samhället kör med dubbelkommando. Här behövs den samverkan
som vi pratar om i den nationella samlingen, att alla hjälps åt för att någon-
ting ska hända. STR fick av Alkoholkommitt351n tillsammans med MHF och
NTF pengar för att utarbeta ett utbildningsmaterial om alkohol, som alla tra-
fikskolor fick i höstas. Sedan låter man körkortstagarna själva välja om de
vill ta del av det eller inte. Ibland ändrar man regler så att det t.o.m. i pra
ken, även om det inte är avsiktligt, leder till att man uppmuntras till att väl
bort utbildning."
Camel har många funderingar och frågor som han vill ha svar på. Jag har dessvärre inte riktigt möjlighet eller tid att gå igenom allt men skall efter förmåga försöka ge några svar. Då Torbjörn redan gått igenom skillnaderna i olycksrisk mellan män och kvinnor lämnar jag det ämnet.

Först och främst, potensmodellen och dess reliabilitet har prövats ett oräkneligt antal gånger, såväl i Sverige som internationellt. I princip samtliga som prövat modellens giltighet finner att den stämmer rätt bra. En bidragande orsak till detta är att potensmodellen, tvärtemot vad Camel tycks tro, inte mäter hastighetsgränserna utan genomsnittshastigheten på en och samma sträcka. Modellen som sådan utgår från förändringarna i rörelseenergi - och därmed trafikenergi. Ändrar man på energin, vilket hastigheten gör, så förändras i sin tur olyckornas konsekvens i relation till detta. Att dödsolyckor och allvarliga olyckor har en snabbare växande kurva (än den enskilda rörelseenergiförändringen) är heller inte konstigt. Dels eftersom en högre genomsnittshastighet i sig ger en större hastighetsspridning (som ökar med hastigheten) och dels då det finns mer än en bil på samma vägsträcka som bidrar till trafikenergin. Fjärde potensen är därför en väl låg siffra (egentligen är det fråga om 4,5:e potensen av förändringen i procent). Så skilj på genomsnittshastighet, skyltad hastighet och trafikanternas acceptansnivå. Annars blir det galet.

I fråga om hur trafikanterna accepterar hastighetsgränserna är det däremot korrekt att åtgärder förutsätter att hastigheterna efterlevs. Traditionellt sett brukar en sänkning av den skyltade hastigheten om 10 km/h ge en genomsnittshastighetsminskning om 4-5km/h, det omvända råder vid hastighetsökningar (med en del undantag). En reduktion av den genomsnittliga hastigheten i Sverige om 5% ger alltså c:a 19 % färre döda. Men i princip måste trafikanterna finnas hastigheterna som rimliga. Ett sätt att vinna ökat gehör är att informera om vilka risker högre hastigheter innebär, ett annat är att anpassa vägutformningen så att trafikanterna även kan uppfatta riskerna på ett pedagogiskt sätt. Så sker inte alltid idag. Rätar man ut en väg, plockar bort träd och rensar sidoområdena så höjer bilisterna istället sin hastighet i motsvarande grad (s.k riskkompensation). Ett inte helt enkelt problem att lösa.

Vad det sedan handlar om vägarnas fysiska utformning så är det helt korrekt att det förstås är möjligt att konstruera en riktigt säker väg, om man bara har obegränsat med pengar. Så är emellertid inte fallet. Dessutom finns det ett riksdagsbeslut på att i stort sett samtliga vägar skall föranledas av en samhällsekonomisk kalkyl. Med de värden som där tillämpas så är det inte ens samhällsekonomiskt lönsamt att tillåta 120 km/h - ens på våra bästa motorvägar (EVA-kalkyl). Förutom investeringen i själva vägen så handlar det om kostnader för miljöutsläpp, förslitning av vägnät, trafikolyckor, trängsel (i storstäder), barriäreffekter och intrång i när- och kulturmiljöer (som inte räknas med), trafikanternas kostnader för bränsle och fordonsslitage. Dessa progressivt växande merkostnader skall ställas mot tidsvinsterna, som är av linjär karaktär. Så dagens 120 km/h är på tok för högt, rent samhällsekonomiskt borde den hastigheten sänkas till någonstans runt 95 km/h.

Avslutningsvis är det helt rätt att vi har en oerhört säker trafikmiljö i Sverige idag. Men att såsom Camel gör ställa liv mot varandra är väl om något cyniskt - eller? Att psykvården behöver resurser är därför inget argument mot vägtrafiksatsningar, särskilt inte eftersom vägtrafiken dessutom är påverkad av negativa externa effekter i mångmiljardklassen. En trafikolycka påverkar i regel mer än den individ som skapat den, d.v.s en klassisk externalitet (om Camel läst ekonomi). Det förhållandet gäller inte inom andra sektorer i samma grad. Så rent samhällsekonomiskt är satsningar på vägar ofta en lönsam affär, i alla fall så länge dess användare inte gör andra riskbedömningar än de som projekterat och färdigställt vägen..... :wink:

Nu måste jag runda av här. Jag skall försöka återkomma imorgon.

//Anders L
Användarvisningsbild
av Camel
Annders skrev:Om vi alla körde lite mer kvinnligt så skulle det gå att spara runt 60 liv varje år. :wink:
torbjorn_75 skrev: "Om vi fick de unga männen att köra lika säkert som de unga kvinnorna, inte
med 0 olyckor utan lika säkert, skulle vi rädda 60 liv om året"/../
Jag som trodde Annders menade alla åldrar och inte enbart unga män och unga kvinnor som citatet säger som torbjorn_75 hittade. Då kommer saken i ett annat läge. Det finns klara skillnader i mognad mellan unga killar och unga tjejer. Men oavsett vilken ålder som avses (det kanske förhåller sig lika upp i åldrarna?) så framstår siffran 60 liv som mycket teoretisk. Den kan enligt min mening vara både betydligt större eller mindre eftersom man inte riktigt har koll på varför det överhuvudtaget är en skillnad vilket man också konstaterar. Vad är definitionen på hur unga kvinnor kör? Jag antar att man avser att unga kvinnor orsakar färre olyckor med skador och/eller dödsfall som följd. Man ifrågasätter inte hur unga kvinnor kör utan man konstaterar att om de unga männen körde som de unga kvinnorna så skulle 60 liv sparas om året. Vilka samvariationer kring detta kan man tänka sig om de unga männen plötsligt skulle härma de unga kvinnornas beteende? Svår fråga. Att testa och känna sitt fordons dynamiska egenskaper är aldrig en nackdel. Detta görs även i liten grad under förarutbildningen. Att känna sitt fordons dynamiska egenskaper kan bidra till att klara sig ur en knivig situation som man antingen själv skapat eller någon annan är upphov till. Problemet är att unga killar ofta övar och testar detta ute i trafiken med stora risker både för sig själva och andra trafikanter som följd. Dessutom är unga killar mer riskbenägna. Deras ev. större skicklighet att hantera sitt fordon kompenserar inte deras större risktagande. Det förekommer även risktagande som tekniskt inte kan kompenseras med körskicklighet. När man betraktar skillnaden rörande singelolyckor så är det kanske enklare att uttala sig om skillnaden mellan könen. Men om man studerar skillnaden längre upp i åldrarna och tittar på totala antalet olyckor blir det inte så självklart längre. Jag har i alla fall inte lyckats hitta notering i själva olycksstatistiken om vem som orsakade viss olycka generellt. När det gäller singelolyckor är det dock inte så svårt att göra ett rimligt antagande.
Användarvisningsbild
av Camel
Annders skrev:Camel har många funderingar och frågor som han vill ha svar på. Jag har dessvärre inte riktigt möjlighet eller tid att gå igenom allt men skall efter förmåga försöka ge några svar.
Vi är många som vill klarhet i den opedagogiska trafikpolitik som åtminstone till en del förs idag. Men jag uppskattar (verkligen!) att du tagit dig tid och hoppas du tar denna diskussion för vad det är. Vi har alla kompetens inom olika områden och har olika perspektiv. Själv är jag bara en vanlig trafikant. Jag anser inte att all trafikforskning är felaktig, tvärt om. Vi har bland världens högsta trafiksäkerhet räknat per capita. Men jag tror faktiskt man bortser från att vanligt folk tänker och kanske inte accepterar vad som helst av olika anledningar. Ska man komma vidare i nollvisionen blir det enligt min mening nödvändigt att ta mer hänsyn till att acceptans i högre grad måste finnas för de regler som man ur trafikforskningssynpunkt anser vara nödvändiga. Det är en skyldighet som jag anser att trafiklagstiftare och politiker har. Har man sagt att A ska gälla så måste man ta hänsyn till B. Jag har aldrig gillat sammanblandningen av andra frågor än trafiksäkerhet och syftet med trafikarbetet i trafiksäkerhetsarbete. Jag gillar inte att man blandar och ger i pokerspel där korten inte enbart bär trafiksäkerhetens prägel. Där finns kort med miljö, ekonomiska intressen, politik, etc. Jag menar t.ex. att hänvisa till CO2-utsläpp som argument för att sänka hastigheten är i sak helt korrekt men blir fel då det finns många utsläppskällor som är betydligt mer onödiga än vägtrafiken (detta utvecklar jag gärna om intresse finns - ett annat ämne). Likaså kan man som (påläst) trafikant undra varför t.ex. zebralagen infördes. Man visste ju redan att den skulle öka olyckorna. Vinsten var ökad framkomlighet/tidsvinster. Varför inte samma synsätt på t.ex. hastighetsgränser? Nu är liknande regel på gång för cyklister. Men i detta fall är det sannolikt ett led i den omstrurering till mer miljövänligt transportsätt som anses vara nödvändig. Men det kostar liv på vägen. Ej konsekvent. Jag kan fortsätta i evigheter med exempel på inslag som inte hör hemma i ett korrekt trafiksäkerhetsarbete som på ett pedagogiskt sätt skapar acceptans för regler i trafiken. Alla tycker olika och det blir omöjligt att få alla att acceptera trafikregler som i vissa fall bygger på resonemang helt utanför trafiksäkerhet.
Annders skrev: Först och främst, potensmodellen och dess reliabilitet har prövats ett oräkneligt antal gånger, såväl i Sverige som internationellt. I princip samtliga som prövat modellens giltighet finner att den stämmer rätt bra.
Bakgrunden till potensmodellen är resultatet av de olika förändringar av hastighetsgränsen som skedde i slutet av 60-talet och i början av 70-talet i Sverige. Resultatet har mycket riktigt jämförts med andra länder. Man såg vissa samband mellan en relativ hastighetsförändring och förändring i olycksantal, antal skadade och omkomna. Detta var länge sedan. Bilar och vägar har blivit mycket säkrare på senare år. En stor del av olycksreduceringen tillskrivs dessa faktum även av trafikforskarna själva. Ändå har inte potensmodellen reviderats.
Annders skrev: En bidragande orsak till detta är att potensmodellen, tvärtemot vad Camel tycks tro, inte mäter hastighetsgränserna utan genomsnittshastigheten på en och samma sträcka.
Jag har inte påstått att potensmodellen mäter hastighetsgränserna. Men den används för att motivera de hastighetsgränser som man skyltar. Man skyltar inte genomsnittshastigheten.
Annders skrev: Modellen som sådan utgår från förändringarna i rörelseenergi - och därmed trafikenergi. Ändrar man på energin, vilket hastigheten gör, så förändras i sin tur olyckornas konsekvens i relation till detta. Att dödsolyckor och allvarliga olyckor har en snabbare växande kurva (än den enskilda rörelseenergiförändringen) är heller inte konstigt.
No problems. Helt riktigt beskrivet och teorierna följer relationsmässigt ungefär som man kan förvänta sig av naturlagarna när väl en olycka inträffar. Jag ifrågasätter inte denna del av potensmodellen. Mina ifrågasättanden handlar om appliceringen i verkligheten och den övertro på resultatet man tillskriver de sänkningar av genomsnittshastigheten som man använderpotensmodellen för att motivera. Potensmodellens förutsägande av själva olycksfrekvensen är oklar för mig. Nya spelregler har tillkommit som avancerade säkerhetssystem och ännu säkrare bilar och vägar än förut. Dessutom kan man inte driva sänkningar av genomsnittshastigheten med potensmodellen som argument i verkligheten till ytterligheter då lägre och lägre acceptansnivå sannolikt till en betydande del börjar motverka avsikten. För de som inte vet, så här lyder sambanden i potensmodellen:
Bild
Som man enkelt kan konstatera så kretsar allt kring en enda variabel.
Annders skrev:en högre genomsnittshastighet i sig ger en större hastighetsspridning (som ökar med hastigheten) och dels då det finns mer än en bil på samma vägsträcka som bidrar till trafikenergin.
Hur vet man att en högre genomsnitthastighet alltid ger större hastighetsspridning? Om det kan visas att det är så, är fallet även att låg praktisk acceptans för hastighetsgränser också skapar större hastighetsspridning. Det är inte så lyckat. Det visar att det är mycket viktigt att få acceptans för hastighetsreglerna.
Annders skrev:Så skilj på genomsnittshastighet, skyltad hastighet och trafikanternas acceptansnivå. Annars blir det galet.
För mig är skillnaden helt klar. Särskilt trafikanternas praktiska acceptansnivå iförhållande till skyltad hastighet. Det syns tydligt i trafiken att det råder stor avvikelse mellan dem. Detta stöds även av undersökningar. Det kanske är något för samhället, trafikforskare samt väghållare att ta till sig? Ska man använda övervakning, piska och straff? Eller pedagogik? Eller ska man helt enkelt göra det tekniskt omöjligt för trafikanterna att avvika från regelverket i detta fall? Sätten är många, det är bara att välja och vraka. Om man gör antagandet att den skyltade hastigheten stämmer med systemgränserna och den säkerhetsnivå man bestämt så orsakar den låga acceptansen ökade risker och olyckor.

-Övervakning (automatisk eller manuell): piska och hot om straff: om detta behöver utföras på en stor del av trafikanterna i hög grad så innebär det ett solklart erkännande av att man helt har misslyckats med trafiksäkerhetsarbetet. Dessutom tenderar det att skapa irritation bland trafikanterna och missnöje som kan medföra ytterligare konsekvenser för trafiksäkerheten.

-Pedagogik: ej möjligt om man blandar och ger i pokerspelet ostrukturerat. Man måste renodla de olika intressena mer. Så att intressen där folk har olika åsikter sorteras bort. Kvar ska i ett optimalt tillstånd endast regelverk som säkerställer trafiksäkerheten finnas som man ska skapar nödvändig acceptansnivå kring.

-Tekniska system som hindrar trafikanterna från avvikelser: säkert effektiva. De kommer sannolikt också till en del inom snar framtid.

-Öka systemgränserna för att kunna införa gränser och regler som får tillräcklig acceptans: en bra metod. Kostar en del pengar men det gör de andra alternativen också. Men dyrt blir det nog.
Annders skrev:I fråga om hur trafikanterna accepterar hastighetsgränserna är det däremot korrekt att åtgärder förutsätter att hastigheterna efterlevs. Traditionellt sett brukar en sänkning av den skyltade hastigheten om 10 km/h ge en genomsnittshastighetsminskning om 4-5km/h, det omvända råder vid hastighetsökningar (med en del undantag).
Ja detta konstaterar myndigheterna och det har jag själv också konstaterat i verklig trafik. Och verklig sänkning av genomsnittshastigheten i relation till sänkning av den skyltade hastigheten avtar sannolikt mer och mer med fallande acceptansnivå. Vilka konsekvenser får det? Samvariationer? Kanske något att ta hänsyn på allvar i trafiksäkerhetsarbetet? Det kanske är så att man nått en punkt där man inte kan erhålla tillräcklig acceptans för ytterligare sänkningar av de skyltade hastigheterna. Funderar man på det överhuvudtaget? Vad tänker man göra åt det om så skulle vara fallet?
Annders skrev:En reduktion av den genomsnittliga hastigheten i Sverige om 5% ger alltså c:a 19 % färre döda.
En mycket grov generalisering av olycksuppkomst i enlighet med potensmodellens första sats. Siffrorna kan dock stämma när en olycka väl inträffar (4:e potensen). Men många andra faktorer spelar in som samverkar med hastigheten. Både för uppkomsten av en olycka och hur illa det går när den väl inträffat.
Annders skrev:Men i princip måste trafikanterna finnas hastigheterna som rimliga.
Ja så var det bara denna lilla störande faktor i marginalen. Men det fixar man ju lätt, eller hur?
Annders skrev:Ett sätt att vinna ökat gehör är att informera om vilka risker högre hastigheter innebär,
Kanske, men det förutsätter att de regler man vill införa ändå ligger på en möjlig acceptansnivå.
Annders skrev:ett annat är att anpassa vägutformningen så att trafikanterna även kan uppfatta riskerna på ett pedagogiskt sätt,
Den lätta går jag inte på. Det bidrar inte till ökad acceptansnivå när trafikanterna genomskådat åtgärden. Dessutom kostar även sådana åtgärder pengar och i en del fall ändras fullt fungerande infrastruktur med stor kapitalförstöring som resultat.
Annders skrev:Rätar man ut en väg, plockar bort träd och rensar sidoområdena så höjer bilisterna istället sin hastighet i motsvarande grad (s.k riskkompensation) Ett inte helt enkelt problem att lösa.
Att trafikanter riskkompenserar är en parameter som man måste ta hänsyn till i trafiksäkerhetsarbetet. Inte lätt att lösa som du påpekar. Men ett stort steg på vägen är att man erkänner att rimlig acceptansnivå inte finns för vilka regler som helst. Och att vi inte vill ha ett samhälle där piska och hot om straff blir rättesnöret i trafiksäkerhetsarbetete.
Annders skrev:Vad det sedan handlar om vägarnas fysiska utformning så är det helt korrekt att det förstås är möjligt att konstruera en riktigt säker väg, om man bara har obegränsat med pengar. Så är emellertid inte fallet.
Bra att vi är överens om att vi inte har obegränsade resurser. Detta återkommer jag till längre ner.
Annders skrev:Dessutom finns det ett riksdagsbeslut på att i stort sett samtliga vägar skall föranledas av en samhällsekonomisk kalkyl. Med de värden som där tillämpas så är det inte ens samhällsekonomiskt lönsamt att tillåta 120 km/h - ens på våra bästa motorvägar (EVA-kalkyl). Förutom investeringen i själva vägen så handlar det om kostnader för miljöutsläpp, förslitning av vägnät, trafikolyckor, trängsel (i storstäder), barriäreffekter och intrång i när- och kulturmiljöer (som inte räknas med), trafikanternas kostnader för bränsle och fordonsslitage. Dessa progressivt växande merkostnader skall ställas mot tidsvinsterna, som är av linjär karaktär. Så dagens 120 km/h är på tok för högt, rent samhällsekonomiskt borde den hastigheten sänkas till någonstans runt 95 km/h.
Som jag skrev tidigare så är jag starkt emot att man blandar in annat än trafiksäkerhet. Rörande hastigheten man kom fram till: Har man tagit hänsyn i kalkylen till den sannolikt starkt försämrade acceptansnivån om man skulle införa 95 km/h på 120-vägar? Förra året (2012) skedde ingen polisrapporterad vägtrafikolycka med dödlig utgång alls på 120-vägar. Hur många färre omkommer om man då sänker hastigheten på 120-vägar till 95 km/h. Kan man statistiskt säkerställa vad man kommer fram till?
Annders skrev:Avslutningsvis är det helt rätt att vi har en oerhört säker trafikmiljö i Sverige idag.
Ja, och det ska vi vara stolta över.
Annders skrev:Men att såsom Camel gör ställa liv mot varandra är väl om något cyniskt - eller? Att psykvården behöver resurser är därför inget argument mot vägtrafiksatsningar
Som du själv konstaterade tidigare i ditt inlägg: vi har inte obegränsade resurser i samhället. För mig är alla människor lika mycket värda. I vägtrafiken satsas det stora resurser på att försöka minska antalet omkomna ytterligare från en nivå på idag 286 dödade (2012). Antalet människor i Sverige som begår självmord uppgick till 1378 st (2011). Man uppskattar antalet själmordsförsök till ca 20.000 årligen. Många som misslyckas med att ta livet av sig skadas. Av de som gör självmordsförsök är det många som senare begår självmord. För de pengar som satsas på t.ex. vägrafiken kan man sannolikt få större utfall på i antal sparade människoliv om dessa satsas på t.ex. att minska antalet självmord och självmordsförsök. Men enligt Claes Tingvall är de samhällsekonomiska resurser som används för trafiksäkerhetsarbete vigda åt detta. Andra sektorer får sköta sitt. Men det är väl ett politiskt problem i grunden. Fast ibland undrar man vilket inflytande som finns i bakgrunden. Tanken att man kanske kan använda samma pengar i annan samhällssektor och få ett större utfall i antal sparade människoliv verkar inte finnas inte i Claes Tingvalls värld. Då har det hela blivit ett självändamål, eller ett självmål om man så vill. För mig är det cyniskt att man gör skillnad på människor och människor. Claes Tingvall lever i sin värld och agerar därefter. Många bra saker har åstadkommits av honom som vi ska vara stolta över men på senare år har det blivit opedagogiskt och ostrukturerat när man driver arbetet närmare gränserna samtidigt som andra hänsyn blandas in i trafiksäkerhetsarbetet som inte handlar om det. Men det senare kanske inte Claes Tingvall själv är upphov till. Men han kunde ju utifrån sin horisont dra en skarp gräns mellan trafiksäkerhetsarbete och andra hänsyn i det fallet.
Annders skrev:särskilt inte eftersom vägtrafiken dessutom är påverkad av negativa externa effekter i mångmiljardklassen. En trafikolycka påverkar i regel mer än den individ som skapat den, d.v.s en klassisk externalitet (om Camel läst ekonomi). Det förhållandet gäller inte inom andra sektorer i samma grad.
Jag vet mycket väl vad en externalitet är. Det är t.ex. när en lokförare tvingas till psykologhjälp när han har sett en levande människa av kött och blod kasta sig framför tåget han kör. :cry: Och även de anhörigas sorg. :cry: Detta behövs inga studier i ekonomi för att förstå. :roll: Det är lätt att bli blind när man fokuserar för mycket på endast ett område. :evil:
Annders skrev:Så rent samhällsekonomiskt är satsningar på vägar ofta en lönsam affär.
Jag tillåter mig, som jag redan skrivit, att tvivla något på detta. Men det stämmer i vissa fall.
Annders skrev:i alla fall så länge dess användare inte gör andra riskbedömningar än de som projekterat och färdigställt vägen..... :wink:
Jag anser att samhället ska stå för riskbedömningen. Den ska vara gemensamt bestämd i demokratisk ordning. Och den ska bestämmas utifrån underlag som handlar om trafiksäkerhet och syftet med trafikarbetet och som pedagogiskt är möjligt att få trafikanterna att förstå och acceptera. Då har man kommit långt. Mycket långt. Om inte detta lyckas så kan det ju påverka acceptansnivån negativt och därmed finns risken att det kan bli lokalt fastställd riskbedömning. :wink:
Annders skrev:Nu måste jag runda av här. Jag skall försöka återkomma imorgon.

//Anders L
Tack för att du tog dig tid! :-)-)
Tydligen har de även system för lastbilar/långtradare.
Jag skulle vara lite skraj om jag var testföraren i testet här med den körande Volvon framför. :)

Jag gillar ju den här utvecklingen.. tycker att det här är ett lika bra säkerhetssystem som bältet och airbagen. Jag kör inte mer krockbenäget bara för att jag sätter på mig bältet, och anser inte att ett sånt här system skulle göra förare mindre uppmärksamma eller oförsiktiga. Däremot skulle det kunna rädda många nackar och andra kroppsskador.

Hamnar man i ett snabbt köslut och vet att man har en lastbil en bit bakom sig är det alltid lite extra nervöst..
[youtube]ridS396W2BY[/youtube]
Det borde införas lagkrav på eftermontering av autobroms i alla gamla bilar, bussar, lastbilar osv,
annars får de skrotas.

Och då menar jag i Grundlagen.

Inte roligt att bli påkörd bakifrån av någon kolanöt som överskrider gällande hastighetsbegränsning för vägen,
kör med för kort avstånd till framförvarande osv.

Bortförklaring från den som körde på min kollega bakifrån:
- Det brukar inte stå någon här.

:-/]
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Tydligen har de även system för lastbilar/långtradare.
Jag skulle vara lite skraj om jag var testföraren i testet här med den körande Volvon framför. :)
Det liknade ju din bil. Ställde du upp som frivillig försökskanin? :mrgreen:

Filmen visar att så länge som människor sitter bakom ratten är autobroms ett mycket viktigt bidrag för ökad säkerhet i trafiken. :-)-)
Användarvisningsbild
av Camel
torbjorn_75 skrev:Det borde införas lagkrav på eftermontering av autobroms i alla gamla bilar, bussar, lastbilar osv,
annars får de skrotas.

Och då menar jag i Grundlagen.
DIn bil också antar jag? Skämt åsido, jag är benägen att hålla med om intentionen. Även om det inte blir ett krav på det sätt som du beskriver så kan det tänkas att man sätter upp gränser i framtiden för hur gamla fordonen får vara som är i trafik. Det skulle kunna motiveras med hur snabbt utvecklingen går nu för tiden och att fullt genomslag inte erhålls om en massa gamla bilar finns kvar i trafiken allt för länge utan den nya tekniken. Men hur man löser det ekonomiskt vet jag inte, svår nöt att knäcka. Men bilar går ju att bygga med planerat åldrande. :mrgreen:
Wikipedia skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_%C3%A5ldrande
Planerat åldrande eller inbyggt åldrande är det svenska begreppet för engelskans planned obsolescence och är inom industridesign den medvetna process som syftar till att göra en vara obsolet för att hålla konsumtionen uppe. Det innebär att en varas livslängd begränsas och därigenom går sönder efter en viss tid eller att den inte längre anses önskvärd — även om den annars fortfarande skulle kunna fungera felfritt.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Det hjälpte inte att byta bränslefilter,[…]

Lufta koppling som inte går

Okej 👍, jag läser nu efterhand vad jag skrev […]

Tips få ut ABS givaren fram

menade du att du borrade ett hål och sen g&a[…]

Tack för tipset med olja i cylindern, det k&a[…]