Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoidiot75
hej har en 240 som det ska vara en b230e i, men fick tag i en trimmad b23e som jag stoppa i. gick bra som bara den, men börja ryka blått efter ett par timmar. motorn byggdes för ca 17 år sen & inte varit igång sen dess. tänkte ventiltätningarna är kassa. renoverade hela motorn stoppa i den men den ryker blått på varv, inget på tomgång. bra komp i den 12bar.någon som vet????
av rid54
Jag tycker det verkar som att det blir blårök på tomgång och efter motorbromsning när ventiltätningarna är slut; undertrycket i insugningsröret drar in olja den vägen. Blårök vid pådrag borde vara något annat, möjligen något med vevhusventilationen alternativt att oljeringarna inte rensar loppen ordentligt. Bra komp är ingen garanti, även om det ju pekar på att motorn är frisk generellt. Ryker det "hela tiden" under belastning, eller bara som en kort stund?
/RID
Användarvisningsbild
av Frrla
Hur är ramlagerna egentligen? är de kassa får man dessa symtomen?

Mina ramlager är kassa (230e motor :roll: ) å belastar jag den blir de ju varmt som attan där direkt och oljan blir till gaser som tas upp i insuget och förbränns.. så länge man tar det lungt uppstår ju inte samma hetta och de mesta får va kvar..

Rätta mig gärna om ja har fel. men tycker mig minnas att jag läst detta för en stund sedan.
av rid54
Hm. Jag är lite tveksam till teorin om heta lager... är lagren så varma att oljan kokar bort, så är man bra nära smältpunkten för lagermetallen, dvs en totalskärning är på G. Det troliga är nog snarare att oljan (ojedimma) kommer till insuget via vevhusventilationen (oljefällan defekt) eller genom att kolvringarna inte skrapar cylindrarna riktigt. Det senare kan uppstå av olika skäl (slitna ringar, fastkoksade ringer, felmonterade ringar, slitna cylinderlopp....). Ett sätt att få grepp om problemet är ju att bedöma om man verkligen förlorar olja (utom läckage, alltså). Bränner motorn mycket olja finns ju uppenbarligen ett problem att hantera.
/RID
Användarvisningsbild
av volvoidiot75
rid54 skrev:Jag tycker det verkar som att det blir blårök på tomgång och efter motorbromsning när ventiltätningarna är slut; undertrycket i insugningsröret drar in olja den vägen. Blårök vid pådrag borde vara något annat, möjligen något med vevhusventilationen alternativt att oljeringarna inte rensar loppen ordentligt. Bra komp är ingen garanti, även om det ju pekar på att motorn är frisk generellt. Ryker det "hela tiden" under belastning, eller bara som en kort stund?
/RID
står man & varvar så ryker den mycket. under 2500 varv inget ryk. lager ringar allt är nytt från volvo.
Användarvisningsbild
av volvoidiot75
Frrla skrev:Hur är ramlagerna egentligen? är de kassa får man dessa symtomen?

Mina ramlager är kassa (230e motor :roll: ) å belastar jag den blir de ju varmt som attan där direkt och oljan blir till gaser som tas upp i insuget och förbränns.. så länge man tar det lungt uppstår ju inte samma hetta och de mesta får va kvar..

Rätta mig gärna om ja har fel. men tycker mig minnas att jag läst detta för en stund sedan.
allt är nytt lager ringar mm mm
Användarvisningsbild
av volvoidiot75
rid54 skrev:Hm. Jag är lite tveksam till teorin om heta lager... är lagren så varma att oljan kokar bort, så är man bra nära smältpunkten för lagermetallen, dvs en totalskärning är på G. Det troliga är nog snarare att oljan (ojedimma) kommer till insuget via vevhusventilationen (oljefällan defekt) eller genom att kolvringarna inte skrapar cylindrarna riktigt. Det senare kan uppstå av olika skäl (slitna ringar, fastkoksade ringer, felmonterade ringar, slitna cylinderlopp....). Ett sätt att få grepp om problemet är ju att bedöma om man verkligen förlorar olja (utom läckage, alltså). Bränner motorn mycket olja finns ju uppenbarligen ett problem att hantera.
/RID
funderar på om det kan vara vevhusventilationen. finns ingen på blocket bara i ventilkåpan. det är bra tryck i den. har en flamfälla på b230 blocket som satt i bilen. får nog sätta på den
av rid54
Sätt ihop vevhusventilationen på rätt sätt och sedan kan det ju helt enkelt vara att motorn inte är inkörd... Det tar ju ett antal hundra mil!
/RID
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]