Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rövarkungen
Vänner,

Efter underkänt resultat på SBP är jag ute efter att sänka k-värdet till efterkontrollen. Ska varva ur den rejält innan hade jag tänkt, plus att jag hällde i lite "mirakel/lurendrejar-medel" i tanken. Diskussionen huruvida det funkar eller ej kan vi lämna därhän.

Efter lite googlande har jag bland annat hittat några personer som har tagit bort luftfiltret, samt några som har kopplat ur LMM. Någon som har erfarenhet av detta och kan berätta om det kan vara något att prova? Jag själv är för dum/okunnig för att förstå vad detta kan ha för effekt.
av Jonas_latt
Kör i några liter e85 funkar alltid . Jag brukar ha ungefär 10liter bensin och 5liter e85. Har funkat på många bilar som har haft höga avgasvärden.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jonas_latt skrev:Kör i några liter e85 funkar alltid . Jag brukar ha ungefär 10liter bensin och 5liter e85. Har funkat på många bilar som har haft höga avgasvärden.
Om det är bilen i signaturen är det en diesel och då rekommenderar inte jag etanol. Jag skulle sota ur den ordentligt. Ett par fullgasrepor. Jag skulle om jag var du se till att ha full tank diesel, byta luftfilter och bränslefilter. Du har ju redan hällt i dieseltrim kanske som du skrev. Wynns har ett bra medel vet jag.
av Rövarkungen
Tack för tipsen.

Det enda medlet som fanns till hands var STP "complete system cleaner", för diesel. Har varit ute och kört en del hårdkörning också, höll 100 på trean en längre sträcka, 3500-4000 varv. Plus ca 10 mil strax över 3000 varv på fyran, femman.

Luftfiltret är bytt förra året i mars, dammsög rent det för tre veckor sedan. Bränslefiltret byttes då också, i mars 2012. Men kanske ändå ska överväga att byta dessa två.

Fortfarande nyfiken över de två andra knepen, att ta bort luftfiltret helt samt koppla ur lmm. Om någon har erfarenheter av detta så är jag tacksam.
Användarvisningsbild
av hollan
bränna ur partikelfiltert med vida går ej på ts d5 för den har inget partikelfilter
ett litet ful knep är lampolja de slog jag i en golf som hade för högt värde och de sjönk markant
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag skulle demonetra den grova slangen som sitter i framkant och löper längs med motorn. Sitter sedan en böjd slan ned mot IC. De brukar vara fulla med olja. Kanske ett oljebyte också skulle vara bra?
Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]