Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Seb27
Hej!
Har en Volvo s60 -04 B5244S med ett irriterande problem. Kopplingen vibrerar vid gaspådrag och slutar när jag släpper gasen.
Kör jag i en uppförsbacke pulserar den ännu mer, men slutar om jag släpper gasen. Ingenting på tomgång eller om jag motorbromsar.

Någon som har en ide vad som är felet?

MVH
av rid54
Alltså, menar du att du har foten på kopplingspedalen och känner vibrationer, eller att det känns vibrationer i bilen, som du tror kommer från kopplingen?
/RID
av Seb27
Oj skulle ha skrivit det. När jag lägger foten lite lätt på kopplings pedalen så känner jag det medans jag gasar.
Släpper jag gasen och håller kvar foten på kopplingen så slutar själva "pulsandet" och gasar jag igen så börjar det.

MVH
Eftersom pulserandet följer det moment som motorn utövar på transmissionen så kan det vara t.ex
# Dubbelmassesvänghjulet som skevar pga dåligt lager eller trasiga fjädrar
# Kopplingen som slirar
Dyrt! Startkostnad ca 12 kSEK. Sen tillkommer eventuellt svänghjulet som är dyyrt.
Normalt skall man ju bara ha foten på kopplingspedalen när man växlar, går det inte leva med felet? :wink:
Undrar hur min egen bil är... jag måste ut och testa!
Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]