NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mugge skrev:Intressant läsning här. Har själv haft en V50 1,6D (MY2007) i 10000 mil. Jag har konsekvent dokumenterat förbrukning och fick ihop ett totalt snitt på 0,57 l/mil. Tydligt var att det gick åt mer bränsle vintertid vilket dock var helt i paritet med vad som kan förväntas av kärvare underlag, dieselvärmare och takbox.

Bytte förra året till en V50 D2 (MY2012) som nu har hunnit gå 2000 mil. Dokumentationen fortsätter på samma nivå: Tiden är kanske lite för kort för att dra några säkra slutsatser, men tendensen är att den nya D2:an tycks gå snålare vintertid än vad den förra bilen gjorde. Sommartid har den däremot dragit tydligt mer istället. Den uppenbara skillnaden är att jag haft olika däck och fälg på bilarna. MY2007 hade Acrux 15" med Michelin Energy sommar och plåtfälg 15" med Michelin dubbfritt vinter. MY 2012 har Spider 17" med Continental Sport Contact 2 sommar och Isis 15" med Continental dubbfritt vinter. Om man läser det som finns skrivet om fälgarnas betydelse så bedömer jag att såväl sommar- som vinterhjulen på min MY2012 borde ge högre förbrukning än de hjul jag hade på min MY2007. För att testa mina spekulationer jag i lördags försett min MY2012 med en uppsättning Libra 16" med Michelin Energy.
Ska bli intressant att se vad detta kloka fälg/däckval leder till. Jag kör själv en V50 Classic Momentum och fick de i mitt tycke vulgära 17 tumsfälgarna med tillhörande däck utbytta, innan jag tog bilen i bruk. Min bil har snittat 0,52 i verklig körning sedan ny. Dessa i mitt tycke utmärkta siffror är nog till stor del ett resultat av att jag mkt sällan kör bilen korta sträckor och numer sällan kökörning i Sthlmstrafiken. Jag fegkör inte, drar gärna på lite, men växlar upp tidigt, har framförhållning, motorbromsar ofta och försöka hålla mig på max 120-130 på motorvägen. Detta är en snål bil i verkligheten, även om man inte kommer ner i angivna förbrukningssiffror, men det hade jag aldrig trott heller.
Ja körde svärfars V50 D2 Classic Momentum 17" 205/50 däck nu i helgen. Lite drygt 80mil och förbrukningen i färddatorn landade på 0,55 medelhastighet ca 85km/h. Verklig förbrukning vid pumpen blev 0,5956. Den förbrukningen är jag inte imponerad av. Körde då med farthållaren och låg på skyltad hastighet. Min sambos C30 D3 med 18" hjul tyngre bil dessutom drog 0,62 BLANDAT senaste tanken med betydligt lägre snitthastighet och tuffare körning.

Vad tror ni är det läge för svärfar att åka till Volvo och säga att de får göra något åt förbrukningen eller är det bara att han gillar läget? ca 1200mil har V50:n rullat.
Det är den förbrukningen jag landat på när jag åkt D2or också. Senaste exemplet är en Peugeot 508 1.6d jag hade en helg. Bilen gick motorväg i 110 km/h och någon enstaka stadstur i Norrköping så knappast några köer. Äkta blandad förbrukning blev 0,62. Med samma körning (det är en tripp jag gör ofta) drog min BMW 525d 0,72 och då väger den ett halvt ton till, har nästan 100% mer effekt och dessutom automatlåda.

I verklig körning tycker jag D2 motorn kostant underlevererar förbrukningsmässigt i förhållande till den låga effekten. Den är bara snål i teorin.
Jag hade en v70 D2 hyrbil i höstas, lyckades få den att dra 1,02 uppmätt vid pump. Visserligen körde jag bitvis mycket snabbt på motorvägen (ca 180) men ändå. Min T4 hade inte dragit mycket mer.../PH
Användarvisningsbild
av Bosa
Var på väg att köpa en V50 D2 Classic Momentum i somras, var bara underskriften kvar men i sista stund så blev det inget köp pga att det inte gick att få funktionen att kopplingen ska tryckas genom golvet för att starta bilen bortkopplad. Såhär i efterhand är jag faktiskt glad att det inte blev något köp med tanke på de problem och den förbrukning som D2:an dras med.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag hade min D2 Classic MY-12 på service nyligen (12 mån /1100 mil) och fick uppdaterat mjukvara samt monterat en svängningsdämpare i ratten. Det blev som en ny bil, i stort sett inga tomgångsvibrationer alls längre, och dessutom tystare gång på lågfart.
Förbrukningen är fortfararande en aning hög, jag har snittat 0,637 sedan den var ny men det är iofs dagligen upprepade kortresor på under milen och ett ganska flitigt bruk av värmare så man kanske inte skall klaga allt för mycket. Enbart den "varma" säsongen och 17" så stannade det väl på ca. 0.59-0,6 medan det nu på vintern tidvis varit runt 0,75 mätt vid pumpen. Så värmaren gör massor om man kör korta sträckor och är frusen av sig. Jag är väl hyggligt nöjd med bilen, men inser att om man skall komma ned till specade 0,38 på landsväg så får man antingen putta eller hitta en landsväg som lutar svagt utför i alla riktningar. :roll:

/Thomas

PS: Färddatorn är aldrig nollad, och har visat mellan 0,56-0,58 hela tiden...
Användarvisningsbild
av rylle
Vår V50 D2 Classic MY12 rullar på 0,566 i snitt efter 10 månader var av:
- 6 månader med dubbdäck och diselvärmaren har blivit aktiverad vid nästan alla starter i perioden
- 8 månader med takbox

Efter en service då de "synkroniserade" insprutningen så upplevdes motorn piggare och med bättre bottendrag men nu efter några månader så börjar det kännas som samma "gamla" D2a igen :cry:
Vi bor i norge och har "lite" kuperad körning i låga hastigheter, tror att det är den lägre snitthastigheten som bidrar till den "låga" förbrukningen. Ser fram emot att få lägga om till sommardäck i slutet av Maj och slippa dånet från dubben :)

Om ni sett reklamen för nya V40 XC och de andra AWD/XC så är de inspelade här i regionen i norra Sogn of Fjordane samt Møre og Romsdalen, vågsurfarna i Hoddevika, Atlanterhavsvegen, Trollstigen. Kan rekommendera området för bilsemester i makligt tempo, snitthastigheten blir nog inte mycket mer än 60km/h... :shock:
Jag har en D2 MY11 sedan en månad tillbaka och ser att den drar ca decilitern mer per mil än min förra D2 MY11.
Helt ovetenskapligt mätarens värde:

Bil 1: MY11, D2, 15" fälg, 5,6 liter per 100 km
Bil 2: MY11, D2, 17" fälg, 6,6 liter per 100 km

Är det läge att höra med bilverkstaden om de kan trixa, eller är det bara att bita i det sura äpplet?

// Martin

Eller är det fälgarna som gör så mycket?
Skulle kunna byta till förra bilens hjul och kolla iofs, men Spartacus-fälgarna är betydligt snyggare än Libre-fälgarna.
av MatsO
Det beror väl på ditt körsätt men jag har blandat landsväg, kökörning på landsväg och stadstrafik ca 3.5 mil till jobbet.
Med en D4 my -11 så ligger jag under 0.6 på 17" med den. Den gjorde som sämst 0.63 på dubbade 16" vinterdäck och i princip konstant tillsatsvärmare (-20 hela tiden). På de varmaste tankarna låg den på 0.56 med dubben på.

Ska köra slut på 17" och sen blir det troligen ett lass 205/60R16 på ett lass extrafälgar till nästa sommar. Ska se om det går att närma sig 0.5
Användarvisningsbild
av mugge
Gourmand skrev:
mugge skrev:Intressant läsning här....
Ska bli intressant att se vad detta kloka fälg/däckval leder till. Jag kör själv en V50 Classic Momentum och fick de i mitt tycke vulgära 17 tumsfälgarna med tillhörande däck utbytta, innan jag tog bilen i bruk. Min bil har snittat 0,52 i verklig körning sedan ny. Dessa i mitt tycke utmärkta siffror är nog till stor del ett resultat av att jag mkt sällan kör bilen korta sträckor och numer sällan kökörning i Sthlmstrafiken. Jag fegkör inte, drar gärna på lite, men växlar upp tidigt, har framförhållning, motorbromsar ofta och försöka hålla mig på max 120-130 på motorvägen. Detta är en snål bil i verkligheten, även om man inte kommer ner i angivna förbrukningssiffror, men det hade jag aldrig trott heller.
Det har inte hunnit bli så särskilt många mil med librafälgarna än - är ju så underbart cykelväder. Bland de resor jag hunnit med tycker jag dock att det finns en tydlig tendens. I landsvägsfart ser förbrukningen ut att ha sjunkit med 10-20%! Är föstås tidigt att dra alltför långtgånga slutsatser, men jag är förvånad över att det verkar vara så stor skillnad mellan fälgvalen.
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 51
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

Det var felet! Fick bli tejp temporärt till[…]