Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Luxaxix
Hej!

Min kära gamla 745:a har gett upp. Det började lite lätt när jag åkte till jobbet, helt plötsligt kunde gasen sluta ta, precis som om bränslet hade tagit slut. Då fick jag stanna vid kanten och pumpa på gasen, (full gas = död, ingen gas = död), tills den återfick sin balans och gick normalt igen. Detta hände ca 3 gånger, tills den stannade helt, antagligen p.g.a. bränslestopp, eftersom jag kör efter mil, p.g.a. ingen mätare. (Den drar tydligen mer med trasig LMM, vilket innebär att milen inte är att lita på).

I vilket fall, så fick jag hem den och började felsöka den. Då gick den knackigt hela tiden på tomgången. Testade att dra ur kabeln till LMM och mycket riktigt gick den bra då.

Bytte LMM, men utan resultat, antog att den nya jag fick var trasig och hämtade en ny.

Med den nya så gick bilen jättrebra i 5 minuter, efter det så började den skaka, och gå ojämnt. Att rycka kabeln ger en bra och jämn, dock hög, tomgång.

Nu är min fråga: Kan det vara något annat än LMM som är trasigt? Vill inte åka 3 mil för att hämta en ny LMM om det inte är det som är felet. Kan tilläggas att Avgasröret gick sönder mellan Katalysator och Ljuddämpare, och min skarvning är inte helt tät, kan detta också ge utslag på tomgången?

Tack på förhand.
/Luxaxix
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Avgas läkare före lambdasonden ger mät fel så det måste fixas.

Prova att mäta lmm mellan stift 2-3 ska det vara 2.5-4 ohm
Mät nu med kontakten ansluten och tänningen på, spänningen mellan stift 2-3 ska vara 1.35-1.42 V mäts vid ca 20°C
Och på stift 5 till jord ska det vara batterispännning.
Användarvisningsbild
av emwtur
kolla slangen mellan insug och LMM - den kan spricka i "vecken"
lossa slangen kolla in i slangen och dra lite i den - ser du dagsljus genom vecken så är det inte bra :-)
- läcker det där så kommer luften in i motorn utan att passera LMM:en
av Luxaxix
SA4AQS skrev:Avgas läkare före lambdasonden ger mät fel så det måste fixas.

Prova att mäta lmm mellan stift 2-3 ska det vara 2.5-4 ohm
Mät nu med kontakten ansluten och tänningen på, spänningen mellan stift 2-3 ska vara 1.35-1.42 V mäts vid ca 20°C
Och på stift 5 till jord ska det vara batterispännning.
Mätte mellan stiften, var ca 4 Mohm mellan 2 och 3, och ca 2 mellan de andra. Till jorden var det full spänning.

Hur ska jag mäta spänningen med kontakten inkopplad?
emwtur skrev:kolla slangen mellan insug och LMM - den kan spricka i "vecken"
lossa slangen kolla in i slangen och dra lite i den - ser du dagsljus genom vecken så är det inte bra :-)
- läcker det där så kommer luften in i motorn utan att passera LMM:en
Den är hel.

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]

Visa din semesterbil(d)

Nästa tur, stop München och Salzburg inn[…]

Bromsvätskebehållare

Var sitter bromsvätskebehållaren p&arin[…]

Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/rege[…]