Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Blackthorn
Jag har fått en besiktningsanmärkning på ej fungerande ABS på min 940SE -92.
Det är så här att ABS-en varit urkopplad under de tre åren jag haft bilen, men alltid gått igenom besiktningen, tills nu...

Föregående ägare störde sig på vad som då var felet att ABS-en gick in för tidigt och var allmänt opålitlig. Han drog ur någon säkring och så har allt varit frid och fröjd tills nu. Även varningslampan drogs ur, så jag fick nu två besiktningstvåor, både för lampan och funktionen.

Jag lämnade in bilen för diagnos på Volvo och de satte in en ny lampa och också enligt utsago den urdragna säkringen.

Hur som helst, med lampan tillbaks så lyser nu ABS-varningslampan hela tiden. Den är släckt när man startar tändningen och också så länge bilen står still. Efter att man rullat några meter i låg hastighet kommer larmet tillbaks.

Idag skulle jag försöka läsa ut felkod ur diagnosboxen, uttag 3. Jag får dock inget som helst svar när jag gör detta, inte ens 1-1-1. Lampan lyser under den dryga sekund jag håller in testknappen med sedan inget. För att försäkra mig om att diagnosboxen är ok så testade jag kanal 2 på vilken jag fick svar.

Några idéer om varför jag inte får någon felkod? Kan det vara så att säkringen inte är tillbaks, fastän Volvo påstod det. Hur reagerar diagnosboxen om någon säkring är ur?

Jag har kollat de säkringar som sitter bakom ask-koppen men där står det inte ABS på någon av dem. Enligt Haynes-boken skall det vara säkring nr 22 och den sitter i. Finns det någon annan säkring som kan vara ur, har förstått från en annan tråd att det kan sitta en säkring intill styrenheten med.

Edit: Volvo gav mig förslaget att byta styrenheten. Men om den skulle vara felande, borde inte varningslampan tändas omgående då, oavsett om bilen rullar eller inte?
Användarvisningsbild
av lennarte
Blackthorn skrev: Hur som helst, med lampan tillbaks så lyser nu ABS-varningslampan hela tiden. Den är släckt när man startar tändningen och också så länge bilen står still. Efter att man rullat några meter i låg hastighet kommer larmet tillbaks.
Några idéer om varför jag inte får någon felkod? Kan det vara så att säkringen inte är tillbaks, fastän Volvo påstod det. Hur reagerar diagnosboxen om någon säkring är ur?
På min pärla (745 GLT 16V -88B) hade inte ABS-en fungerat på flera år när jag köpte den. Den hade varit inne på Volvo flera gånger under förr-förre ägaren, utan resultat. Förre ägaren (min svåger) kopplade lampan till laddninngslampan så den såg ut att fungera. Det första jag gjorde var att "återställa" varningslampan. När jag började kolla på det (är lite envis av mig och tyckker att det som finns på bilen ska fungera) visade det sig att en av två kablar till givaren på bakaxeln hade ärgat av. ABS-en fungerade ett tag men "la av" igen, Ohm mätte givarna för femtielfte gången och nu var det fel värden på höger fram (vänster fram byttes i samband med byte av bromssköldarna). Hela tiden har "symtomen" varit att lampan är släckt när jag startar motorn men tänds när jag börjde köra (c:a 10 - 500m). Så trots (under andra ägare) flera besök på Volvo och många tipps om allt från styrbox till hydaul enhet, så var det "bara" fel på givarna (i princip alla tre). Läs gärna min tråd ABS problem B234F. där står det en hel del om mina erfarenheter. Även mätvärden och tips från andra om andra saker. Finns även flera trådar om detta. Angående diagnos boxen, på min bil är inte ABS-en kopplad till den. Kan vara dålig kontakt i boxen (om den är kopplad). Kolla på undersidan om där går in kablar i uttaget för ABS-en.

Mvh
Lennart
av NilsO
På 940 -92 är ABS kopplat till diagnosboxen. Kolla först som Lennarte skriver att det verkligen blir kontakt i uttaget för ABS. Uttagen brukar krångla lite, och man kan behöva vrida teststiftet lite fram och tillbaka för att få bort oxider etc-

Ganska förenklat kan lampan tändas både av styrboxen och hydraulenheten i motorrummet (tar man t.ex. bort styrboxen tänds lampan ändå). Men eftersom problemet först dyker upp när bilen börjar rulla tycker man ju att styrenheten borde fungera, och då också kunna visa felkoder.

Om hastighetsmätaren fungerar kan man utgå från att givaren på bakaxeln också fungerar. Att mäta resistansen i framhjulsgivarna är inte svårt, så där kan man ju börja även om man inte vet precis var felet ligger.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev: Om hastighetsmätaren fungerar kan man utgå från att givaren på bakaxeln också fungerar. Att mäta resistansen i framhjulsgivarna är inte svårt, så där kan man ju börja även om man inte vet precis var felet ligger.
Just detta svar fick jag också. Min hastighets mätare fungerade hela tiden fast den ena kabeln (den bruna) var av. En provisorisk ihoplödning, och ABS-en fungerade för första gången på många år (bytte mot en beg. hel kabel senare). Efter någon månad slutade det igen, men då var det givaren höger fram som "gett upp". Nu har det fungerat i över ett år utan problem. Kabeln från givaren på bakaxeln är skarvad i en liten svart kopplingsbox (på min 745-a i alla fall) i bakkanten på vänster hjulhus bak. Där kan man mäta givaren.

Mvh
Lennart
av NilsO
Nu käbblar jag lite :) men ABS-systemen skiljer sig mellan 740 -88 och 940. På 940 fungerar inte mätaren om t.ex. den ena ledningen är av där bak. Då bör man också få felkod och tänd ABS-lampa direkt när man startar motorn. Men det är klart att om signalen från givaren är dålig kommer ABS att reagera förr än man ser det på mätaren, så det skadar inte att se över givaren, kontakten och ledningen.
Tack för era svar :-)-)

Jag tog mig en noggrann titt på diagnosboxen idag och det finns kablage fram till kanal 3 för ABS-en. Ser inga konstigheter så långt. Och jag har vridit teststiftet så pass att det bara måste vara kontakt. Så, detta tyder på problem med styrenheten.

Men... larmet kommer ju först efter att jag kör, vilket tyder på någon givare, eller kablage.

Som jag planerar så börjar jag med att mäta upp givarna fram och eventuellt byta dem mot nya från Biltema. Steg 2 blir att byta till en begagnad styrenhet.

Edit: Hur är det med säkringar till ABS-en? Vilka säkringar finns? Tycker inte det stämmer med Haynes-boken. Där nämns bara en enda säkring i den ordinarie säkringsboxen (nr 22).
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Nu käbblar jag lite :) men ABS-systemen skiljer sig mellan 740 -88 och 940. På 940 fungerar inte mätaren om t.ex. den ena ledningen är av där bak. Då bör man också få felkod och tänd ABS-lampa direkt när man startar motorn.
Käbbel eller inte, huvudsaken är ju att dom som vill ha hjälp, får hjälp :lol: . Jag kan ju bara "referera" till min 745-a när jag skriver, har aldrig varit nära en 940. Skillnaden mellan dom är ju inte "himmensvid", mycket är ju likt. Du NilsO har ju säkert mer kunskap om detta än jag, men, som jag skrev, jag skriver on mina erfarenheter. Min är ju en -88B (-89) så den är ju "mer lik" en 940 (tekniskt) än tidigare 740.
För att återgå till ABS problemet. På min 745 fungerade ABS-en (när jag kopplat varningslampan rätt) när lampan var släkt. Alltså dom första 10 - 500 meterna. Sedan fick (förmodar jag) styrdatorn ingen signal från någon av givarna (p.g.a styrutslag, fjädring), då tändes lampan och ABS-en slutade fungera. Stängde jag då av motorn (medans jag rullade sakta) och startade igen, slocknade lampan och ABS-en fungerade igen (en kortare eller längre stund).
NilsO, en fråga (till andra också) Min ABS är ju inte kopplad till diagnostik boxen, Är där "det uttaget" på min styrbox så jag kan koppla in den, om jag skulle vilja? Eller kan "min styrbox" inte ge några signaler?

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är det (nästan) säkert dom. På min sitter dom högre upp, på "fjäderbulan", men dom ser likadana ut. Följ kablarna baklänges så ser du säkert. Mäter du med Ohm mätare ska den visa 0,8 - 1,2 kOhm. Ta isär kontakterna när du mäter. Du kan även mäta mV på AC skalan. Hissa upp hjulen och snurra sakta, så kan du se pulserna. Vrid hjulen så ser du (kanske) om där är kabelbrott eller "dra och lirka" lite lätt i kabeln vid bromsskölden. Givaren på bakaxeln mäter du genom att öppna kopplingsboxen vid vänster bakre hjulhus. På min (745) sitter den under luckan till "resrvhjulsbaljan" precis under klädslen mot hjulhuset. Den är/var limmad ihop och inte lätt att öppna, men lite våld och en vass kniv ("knivslipat" bågfilsblad) så gick det.
Jag ser att du har samma plasering av motorvärmarkabeln som jag. Där "honan" på kabeln ligger (ungefär) har jag värmaruttaget. Smidigt och bra, man slipper alla problem med snö och is, och risk för dålig kontakt och jordfel. Bara att lyfta huven och ta ur "sladden" :D

Mvh
Lennart
av aalex
Ser i all hast inte att någon svarat på din säkringsfråga. Jag har en från 1995 och det är säkring nr 24. Vänd på askfatet och se positionerna om informationen sitter kvar. Säkringsinformationen för ABS sitter enligt den faktiska "kartan d v s lite lurigt utanför själva radlistningen och är lätt att förbise.

Det stämmer att du inte kan använda diagnosenheten när säkringen är trasig eller ur. Lampan lyser när du trycker in knappen och sedan får du ingen mer reaktion. Jag förbisåg säkringen när jag fick ett fel och ABS lampan indikerade. Jag gick igenom hela systemet..... en massa onödigt arbete i mitt fall! Typiskt mig :)
Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]