Jag funderar på en ny bil och frågan är om någon har köpt V40n med sportchassit och kör på 18tummre? Har bara kört bilen med mindre hjul och vanlig fjädring. Just nu kör jag en Focus ST med både 18" och naturligtvis sportigt chassi. Jag har kollat runt i närheten där jag bor men hittar bara standardbilar för provköring så det är inte lätt att bilda sig en egen uppfattning. Jag gillar att ha en bil som man både kan åka konfortabelt i men även kan köra mer aktivt med och att den då presterar som den skall.....
ninan skrev:Jag funderar på en ny bil och frågan är om någon har köpt V40n med sportchassit och kör på 18tummre? Har bara kört bilen med mindre hjul och vanlig fjädring. Just nu kör jag en Focus ST med både 18" och naturligtvis sportigt chassi. Jag har kollat runt i närheten där jag bor men hittar bara standardbilar för provköring så det är inte lätt att bilda sig en egen uppfattning. Jag gillar att ha en bil som man både kan åka konfortabelt i men även kan köra mer aktivt med och att den då presterar som den skall.....
Nu kom jag inte ihåg i vilken testvideo på youtube jag såg som de nämnde detta, men uppfattningen var i alla fall att det var onödigt att kosta på detta som extra option då skillnaden inte var så stor jmf med en standard V40. Att det sedan förhöjer utseendet något, är ju en annan femma. Jag har själv beställt en V40 R-Design med 18", men valde med tanke vad som nämndes på videon att inte lägga till sportchassit.
Uppdaterat: Hittade videon,
där han efter ca 30s nämner helt kort om "sport suspension". Har även hört detta på ytterligare en engelsk testkörning på tuben, och där han tydligt inte rekommenderar sportchassit, men den hittade jag inte. Finns ju så många.
Kör nu: XC60 D4 AWD Summum BE MY16 (Polestar). Förr: V40 D4 R-design MY13, V50 D5 MY07...