Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av umekille
Kör på goodride från dackonline på min 745.
helt okey däck som har rullat minst 3tusen mil
och har många kvar än.
av perhall
Jag trodde Goodride var dåliga däck, brukar reta en kompis som köpte såna till sin MY10 Saab 9-5./PH
av MickeO
Själv skulle jag inte våga satsa på däck med "lång livslängd". Känns som att man då måste ha en hårdare gummiblandning för att kunna uppnå detta vilket bör betyda sämre grepp. Sen är det ju mycket annat som spelar in också såsom mönster mm. Det satt ett par Saba *okänd modell* 225/45-17 fram på en bil jag köpte och det var det sämsta sk*t jag någonsin kört på. Rena backelitpuckarna (hade säkert hållit länge) och direkt hala på vått underlag. Bytte till Conti SC 2 eller 3 eftersom jag inte vågade köra vidare på dom och det var en grym skillnad i våtgrepp.

Framförallt tror jag som någon sa att det har med trafikmönster och körstil att göra.
av perhall
Självklart har slitstyrka med körstil och underlag etc. att göra, ändå finns stora skillnader i hållbarhet mellan däck!
Dvs. jag sliter ut Primacy HP fram på 2500 mil och P Zero på 1200 mil = Primacy HP håller bättre... oavsett vem som kör antalgigen./PH
av Kena
Om man kör volvo vill man förmodligen ha en säker bil, varför då köpa däck med dåliga egenskaper. Läs däcktest på tex Vi bilägare. Jag har själv kört Conti eco contact...och så en siffra men jag kommer inte ihåg vilken. Tycker de funkar ypperligt men livslängden är inte den bästa.
av VOLVOLAST4EVER
Vinterköpt bil så nu dags på med Michelin energi saver ...205/60- 16 original sommardäck v70-13d3.Blev besviken på däckljud men kanske på grund av däcktryck 2,8 runtom. Vad är bäst?: - väldigt sällan last mestadels 2-3 personer -eftersträvar lägsta däcksbuller även om det skulle kräva mer slitage. egenskaper för: 2,8-2,5-2,3 kg i egenskaperna däckbuller väghållning o grepp samt slitage
av chuckbuck
Kan också hålla med om god livslängd på Primacy HP 225 50 17. Efter 8000 sommarmil 2 bytta 2bra och två felaktigt slitna! Klackarna på den yttersta delen av däcken slits ojämnt, alltså ungefär varannan klack är hög varannan är låg. Som om det var olika slags gummi i klackarna. Dessa har suttit bak så jag har hört ett "trummande ljud". Nu vet jag varför. Det kan ju knappast vara fel på bilen. Lite tveksam till HP nu men har beställt två innan jag såg hur det såg ut.
Nån som har en teori om varför däcken blev så här?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Visst är det så, har kört med suddgummimjuka toyo o continental. grymt grepp men de slits ut på nolltid. Har också kört stenhårda pirelli o michelin, betydligt sämre grepp men de håller ju i evighet.

Man måste välja, grepp eller slitstyrka, man kan inte få båda.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Sedan kan man välja en körstil som inte äter däck också. Jag kör 3500-4000 mil på Conti sport - helt OK, tycker jag.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]