Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Accepterar att du tycker så.. man märker ibland att den man ligger bakom vill ha längre avstånd. Den kan ju inte veta att jag är medveten om att jag har kortare reaktionstid. Då brukar jag försöka hitta någon annan att följa.. jag vill inte skapa obehag. :)
Min egen uppfattning är att 30-40 meter inte är att se som farligt eller "för nära".
Ouppmärksamhet och aggressivitet i trafiken är betydligt värre.

Sen handlare det om ca 3-4 liter per dag jag sparar på det här om jag lyckas tagga med någon större bil. (32 mil dom dagar jag pendlar)
Om man har driver support så blir man häpen på hur långt avstånd som bilen väljer att lägga sig bakom då man man använder den adaptiva farthållaren, 2,5 sekunders lucka är långt bakom då farten ökar
Men det finns ju de som har bättre reaktionsförmåga än bilens dator, 30 meter känns ju helt ok, eller?
2,5 sekunder? Det lägsta avståndet med adaptiv farthållare är väl runt 1 sekund... vilket måste vara typ det avstånd jag håller.

På sidan 155 i bruksanvisningen för min V70 står det:
Ställa in tidsavstånd
Olika tidsavstånd till framförvarande
fordon kan väljas och
visas i displayen som
1–5 stycken horisontella
streck – ju fler streck desto
längre tidsavstånd. Ett streck
motsvarar ca 1 sekund till
framförvarande fordon, 5 streck
ca 3 sekunder.
Volvo car UX