Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pette81
Bild
Röd/Blå sladd är matningen till soppapumpen. Man ser en spricka i plasten och att den har ärgat. Köpte en ny tankgivare och bilen funkar som den ska nu.

Någon som vet vad det är som styr pumpen, för nu när den funkar så hör jag den när jag slår på läge 2 på tändningen. Den går i ett par sekunder och sen stannar den. Men vad är det som styr den tiden?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Pette81 skrev:Bild
Röd/Blå sladd är matningen till soppapumpen. Man ser en spricka i plasten och att den har ärgat. Köpte en ny tankgivare och bilen funkar som den ska nu.

Någon som vet vad det är som styr pumpen, för nu när den funkar så hör jag den när jag slår på läge 2 på tändningen. Den går i ett par sekunder och sen stannar den. Men vad är det som styr den tiden?
Den där lilla sprickan var ju riktigt svår att se med blotta ögat, på min så luktade det nästan kabelbrand när jag fick upp pumpen ur tanken :D

Jaja bra jobbat och kul det att löste sig :D
av Pette81
jojjeblom skrev:Bränsletrycksgivare känner av vilket tryck bränslet har och vad motorn behöver och reglerar där efter.
Ska ju tydligen inte sitta någon bränsletrycksgivare på min modell.

Re: Styrning av bränsletryck V70 2.5T -04
av Xuri sön 28 apr 2013, 20:05

volvo har kört lite olika lösningar genom tiderna på detta.

Har du tryckgivare i högra gaveln på fuelrailen så har du PWM styrd pump, dvs pumpen jobbar efter behov (kortfattat)

Har du regulator i railen ? pumpen pumpar max hela tiden å överflödet går tillbaka till tanken via returledningen.

Har du Ingen regulator i railen å ingen retur så har du Regulatorn bak i tanken i pumparmaturen.
Då pumpar pumpen max hela tiden å regulatorn i tanken bara släpper tillbaka överflödet i tanken.
Användarvisningsbild
av Vojje
Pette81 skrev: Någon som vet vad det är som styr pumpen, för nu när den funkar så hör jag den när jag slår på läge 2 på tändningen. Den går i ett par sekunder och sen stannar den. Men vad är det som styr den tiden?
det kallas för bränslerelä :wink:
av Pette81
Vojje skrev:
Pette81 skrev: Någon som vet vad det är som styr pumpen, för nu när den funkar så hör jag den när jag slår på läge 2 på tändningen. Den går i ett par sekunder och sen stannar den. Men vad är det som styr den tiden?
det kallas för bränslerelä :wink:
Funderade lite över funktionen pga att jag inte hade avbrott på matningen till pumpen utan det var högre motstånd än vad det ska vara (ca 9ohm).
Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]