Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mister70
Halloj!
Har precis fått en gammal Volvo från min bortgångne släkting. Det är en Volvo V70 AWD 2,5 turbo 20 cylindrar från 98 med automat växellåda.
Den går som den ska nästan perfekt förutom en liten sak. När jag kör så drar den till höger och när jag svänger lite kraftigare gnäller den som fan. (ursäkta språket) Kollat bromsarna inga fel där. Kan det vara kullager som är paj? Märkt att det kommer lite vit rök när jag svänger stillastående från höger bak. Aldrig ägt en AWD eller automatare så inte helt 100 på hur de funkar. Jag har märkt att något däck hackar sig fram (når inte till marken) när jag vrider ratten till max och svänger, vanligt? Bilen drar 10l var 100km. Tycker det verkar normalt.

Några tips på hur jag ska gå vidare? Hjulinställning känns lite onödigt just nu. Luften i däcken är ok med. All hjälp / övriga tips om att ta hand om bilen uppskattas då jag är helt ny till Volvo.

Mvh Niclas
av Mister70
Tommty skrev:varför är en hjulsinställnign onödig?
Som sagt så vet jag inte men tycker det. Tycker att det kan inte låta så mycket bara fär en felaktig hjulinställning. Visar det sig vara något med kullagerna har man ju slösat både tid och pengar på en hjulinställning som man måste göra om igen efter byte av kullager ( rätta mig om jag har fel) som sagt är jag ingen expert på ämnet så jag kan ha helt fel. Rätta mig gärna och förklara gärna varför jag hade fel så jag lär mig lita
av Mister70
Lucif3r skrev:Låter den när du svänger åt båda hållen? Kan ju vara så enkelt att det är servopumpen som slirar.
Japp åt både hållen. Den är något seg att svänga med. Känns som om du måste ta i lite mer än vanligt.
Ska man byta ut pumpen då och kolla om det hjälper,eller hur ska man gå till väga?

Kan tillägga att det låter lite konstigt från bilen nu. Som om den försöker pumpa runt vatten med bubblor i. kan det vara så enkelt att det bara är lite skit i en servoslang så det inte går runt.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]