Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av buntolith
Hejsan på er,

Jag har en Volvo 245-883 GL som går som en klocka men det börjar dyka upp småfel här och där som jag måste fixa. Jag listar upp felen och det vore fint om någon har några fina idéer på lösningar.

1. Det viner ganska så rejält när jag kör rakt fram. Det låter som m jag kör på väldigt grova däck. Så fort jag lägger mig i en lätt vänstersväng så försvinner oljudet. Vinandet kommer från framhjulen. Vad kan detta bero på? Jag funderar på att byta hjullager och hoppas att det hjälper.

2. Det läcker kylarvätska någonstans men jag har inte hittat läckaget. Finns det ett standardställe där läckaget brukar ligga? (Ganska så ospecifik fråga :shock: )

3. Fästet/fjädringen till motorhuven behöver bytas eftersom det går så trögt så att infästningen till fjädern har böjts. Det hade gått att byta endast infästningen men den är ju nitat fast. Enklast vore att helt enkelt byta hela fästet som sitter fast med två bultar i motorhuven och två bultar i chassit. Finns det några fällor att gå i eller är det så enkelt som det ser ut?

4. Lampan till lambdasonden lyser konstant men det är helt enkelt ett elektriskt fel någonstans. Jag tror att det elektriska systemet behöver sig en genomgång.

Jag måste fixa motorhuven och det vinande ljudet snarast. Har ni några förslag? Tackar så mycket för hjälpen!
av errim
Hej
1. Mitt tips är vänster hjullager, eftersom det tystnar när du svänger vänster, det avlastas ju då.
2. Kylaren. Det blir med tiden små hål (porer) i kylslingorna. Det behöver inte bli blött under kylaren utan läckaget avdunstar direkt när bilen går. Öppna motorhuven och lukta över kylaren efter att du har kört ett tag. Luktar det glykol så är det där du har läckan.
I värsta fall kan det vara toppackningen men det ser du på oljan som blir gråaktig av vattnet.
3. Jag har inte bytt själv men tycker du ska ha en medhjälpare som håller samt att du ska täcka över ytorna närmast för att undvika repor.
4. Det första du behöver göra är att ta ut felkoder (sök på forumet, finns trådar om det här. Är det inga felkoder så prova att nolla systemet allsång att ta av jordkabeln en stund. Då ska lampan inte tändas, om det inte är något fel, när du startar den nästa gång. Är det fel ska den ju tändas.

Lycka till
Errim
av buntolith
Tack ska du ha för bra tips!

Jag funderade idag på om jag skulle fixa bilen snabbt och slarvigt eller göra det ordentligt. Det blir ett ordentligt fix och jag städade ut ett garage idag för ändamålet. Jag tänker gå igenom hela bilen och det får ta sin tid. Jag återkommer säkert med fler frågor :D
av Slaktarn
Ett tips till ang. kylarvattnet. Kolla vid och runt vattenpumpen, mig veterligen är även det ett ''vanligt'' ställe det kan börja läcka vid. Kan ibland vara en liten pöl ''ovanpå'' vattenpumpen, lite svårförklarat men är det där kan du inte missa det.
av Altec1911
2. kolla slangarna som går in genom torpedväggen vid oljestickan, slangarna nöts imot oljestickan och det blir hål som är svåra att se, bara följ oljestickan ner så ser du dom direkt.

Så var det på min 245, trång att byta också :evil:
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]