- ons 01 maj 2013, 12:37
#751271
Kylarvätska och glykoler är ett lite eget kapitel.
Glykol innehåller inte bara en alkohol-glycerinblandning som frysskydd. Det innehåller också ett rostskydd så att motorerna inte skall korrodera (rosta när det gäller stål, oxidera när det gäller aluminium) inifrån. Alkohol-glycerinblandningen slits knappast alls, möjligen dunstar det sakta bort lite grand, men det är ingen stor eller viktig faktor. Det är lätt att kompletteringsfylla, som du skall göra nu.
Däremot förbrukas korrosionsskyddet, en sorts silikater med tiden. Därför säger kemifabrikanterna "Byt kylarvätska efter två år". Det rådet brukar även biltillverkarna hänga på och förorda. Nu är det inte så många som följer detta med två år. Det kan säkert gå den dubbla tiden och mer därtill innan kylarvätskan byts ut. Och trots detta fungerar det som vanligt. Så två år är förmodligen ett tänjbart begrepp? Det blir ju så här också att om man kompletteringsfyller lite då och då, så har man ju på sätt och vis förnyat kylarvätskan under tiden. I alla fall till viss del.
Så om du tar som en rutin att byta efter två - tre år, så har du garderat dig mycket väl mot både kyla och oxidering inne i motorn.
Motorns kylarvätska och AC'n har ingen gemensam beröring. Dom kan antingen "fungera eller vara trasiga" var för sig.
Ett litet tillägg med kompletteringsfyllning. Man kan naturligtvis enklast fylla på med rent vatten, men då späder man ju ut glykolen på det viset och höjer lägsta fryspunkten. Vill man vara noga så kompletteringsfyller man med färdigblandad kylarvätska. Eftersom man inte fyller några större mängder i dom tillfällena, kanske en ½ liter, så köper man inte en hel 5-litersdunk med färdigblandad kylvätska. Det räcker att köpa en liter koncentrerad och blanda till själv, 50/50 glykol och vatten. Det som inte går åt ställer man på hyllan för kommande behov. Tänk bara på att det är tämligen giftigt. Ställ det oåtkomligt för barn och andra.