Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
Vid senaste bes. så fick jag 2 or på bromasarna fram / bak. Ojämn bromsverkan.
Förmodligen kärvar oken... Jag har fixat ok tidigare men kan någon här komma med tipps på hur man går tillväga?
(kan vara bra att ha alternativa metoder att fixa problemet.)
av kombikummu
antingen så köper du nya ok eller så renoverar du oken mha renoveringssats. problemet med en sådan renovering är att själva kolvarna, som oftast inte ingår i renoveringssatsen vanligtvis också måste bytas. Då måste man köpa dom separat. Underskatta inte värdet av att byta alla bromsslangar. Överväg att även byta skivor när du ändå är i gång.
Jag har köpt ok på feltema som fungerar.
av sicnarf
Det finns inga alternativa metoder :-) Antigen så motionerar du dina gamla bromskolvar med en tång,järnspett eller tving eller så köper du nya ok och slangar på Biltema,byter ut dem gamla och ser glad ut.
Om du väljer att motionera dem så får du ta hjälp av en kompis så går det mycket lättare och fortare. En som trycker in kolvarna och en som sitter i bilen och pressar ut bromskolvarna.Glöm inte öppna bromsvätskebehållarens lock och se till att stoppa ett tunt gammalt broms belägg emellan så inte kolvarna flyger för långt ut. Jag använder bromsolja som smörjmedel på kolvarna när jag trycker in dem. Gör så flera gånger tills dem löper lätt så kanske du kan rädda dem och spara dig tusentals kronor.
av Volvosson
Vissa försöker hålla liv i defekta bromsok (rostiga kolvar, trasiga gummiskydd)
med ständig smörjning och motion. Detta är dock mycke arbete till ringa nytta.

På lång sikt finns inga genvägar: Byt till nya ok eller renovera de befintliga oken.
Som nån sa här högre upp: Ska du renovera måste kolvarna va rostfria och glida
lätt i oket. Men problemet är ofta just det att kolvarna ÄR rostiga.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]