Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen inlämnad. Troligtvis felsöker dom den imorgon och upptäcker då att den inte startar direkt. Visade även filmen för han som bokade in mig. Han trodde som ni säger att det är adaptionen det är fel på. Isådant fall så får man betala för felsökning + nollning tydligen. Då det beror på mig. Jag som alltid har kört minst 20 min efter varje tankning och enbart kört på E85 sedan i höstas. Men men...
Jag tippar också på att bensin/etanolhaltsgivaren lämnar fel värde. Hade tidigare en 2,5FT MY10 som den hängde sig på något tillfälle. Startproblem och bluddrig gång var precis som i den filmen du länkar till.
Lämnade som sagt in bilen igår. Nu är den hämtad.
Fick punga ut för hela kalaset vilket inte kändes helt okej.

Det som gjordes var följande:

1. Prov av bränsletryck samt koll av spridare. OKEJ
2. Koll av ECM som låg på 55% etanol. FEL!
3. Nerladdning utav ny ECM-mjukvara samt inlärning utav etanolhalt på nytt.
4. Bil ok efter reparation.

Totalt 1770 kr. :cry:

Jag som har kört 20 min efter varje tankning osv. Så jag känner att det beror inte på min körning. Däremed anser inte jag att jag ska betala detta. Men det gick dom inte med på. :cry:
Du har betalt 1770 kr för buggfixad programvara från Volvo. Smart av Volvo...

Och varför kollade teknikerna inte etanolhalten först? Idiotiskt! Statistiskt sett är det just detta folk haft problem med på 2.5FT. Knappt någon (har någon?) har haft problem med spridarna har det visat sig.
MattiasD skrev:Du har betalt 1770 kr för buggfixad programvara från Volvo. Smart av Volvo...

Och varför kollade teknikerna inte etanolhalten först? Idiotiskt! Statistiskt sett är det just detta folk haft problem med på 2.5FT. Knappt någon (har någon?) har haft problem med spridarna har det visat sig.
kanske ska överklaga då? ;) Får se imorgon (idag) om bilen startar som den ska när jag ska drar igång den. :)
Hur gammal är bilen och har du ägt den som ny? Emmisionsgarantin bör ev. täcka denna åtgärd, eller Konsumentköpslagen om du har haft den sen den var ny. Och dom har inte rätt att ta betalt för provtryckning utav spridare samt koll av bränsletryck då det finns en teknisk journal på probemet, det skall alltid kollas först, och där står vad man skall göra och vilka opnr som skall användas. Gå tillbaka och prata med teknikern som utfört jobbet eller verkstadschefen!
Tim skrev:Hur gammal är bilen och har du ägt den som ny? Emmisionsgarantin bör ev. täcka denna åtgärd, eller Konsumentköpslagen om du har haft den sen den var ny. Och dom har inte rätt att ta betalt för provtryckning utav spridare samt koll av bränsletryck då det finns en teknisk journal på probemet, det skall alltid kollas först, och där står vad man skall göra och vilka opnr som skall användas. Gå tillbaka och prata med teknikern som utfört jobbet eller verkstadschefen!

Bilen är uttagen vintern 2010. Går som årsmodell 2011. När jag lämnade in bilen så sa killen att det är tre års garanti på bilen. Men när verkstadskillen ringde upp mig (en annan person än den förstnämnda) så fanns ingen garanti. Garantin är väl 2 år? Den förste måste ha fibblat till det i huvudet. Jag är 3e ägaren. 1a var Volvo själva som hade den sedan Bilfirman och sedan jag. Så tyvärr ingen good will eller något. På min arbetsorder så står inget om provtryckningen. Däremot står det "Felsökning av motor: AC" som start.

Jag tror tyvärr inte att jag lyckas få dom att ändra sig. Även om jag anser att om man uppdaterar programvaran så är det väl något fel på den gamla? :-(O) :roll:
När man hör hur illa motorn går i din film är det knappast troligt att avgasreningen fungerade som den ska.
För din bil gäller Lag (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen där biltillverkaren under vissa förutsättningar ansvarar för att avgasreningen fungerar i 8000 mil eller max. 5 år.

Lag (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen
Författningen har upphävts 2011-05-01 genom SFS 2011:318
http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url= ... 011080.htm
Spoiler »
Avgasreningslag (2011:318) ersatte Lag (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen 2011-05-01

Avgasreningslag (2011:318)
http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url= ... 110318.htm
Spoiler »
Så om du kan visa att bilen inte klarar avgasproven så ansvarar Volvo för att rätta till felen som påverkar avgasreningen om bilen är yngre än 5 år och har gått max. 8000 mil samt att de övriga förutsättningarna i lagen uppfylls. Även fel i komponenter och funktioner som endast indirekt påverkar avgasreningen ansvarar också billtillverkaren för. Det visar denna HD-dom från 1998: http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD998003.htm
Man konstaterar att teknikutveckling medför att avgasreningen till del är beroende av "elektronikboxar" och att avgasrening omfattar alla funktioner som krävs för avgasreningen. Även elektronikboxarna och rimligen därför också mjukvaran.
HD skrev:"Numera behöver bilar inte förses med särskilda anordningar för att uppfylla gällande krav på avgasrening. Anpassningen äger i de flesta fall rum i någon eller några av de i motorkonceptet ingående elektronikboxarna. Avgasrening omfattar då alla funktioner som krävs för att gällande gränsvärden för avgasutsläpp inte skall överskridas."
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]