Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Andreas2012
overhard skrev:En sak till. H****ete vad svårt att köra lagligt med en T5:a! Har själv en -98 med 2.5t + chip men det är ju värsta fismotorn i jämförelse om jag får säga. Nu är den iofs BSR chippad T5:an men enligt säljaren har det blivit nollat vid nån mjukvaruuppgradering men det följde med PPC dosa och så för att blippa tillbaka det. Steg 2 med ljuddämpare som låter illa på motorväg men grymt härligt vid acc! Man ligger och kör 70 och det känns som 35, trycker ner gasen två centimeter och efter några sekunder råkar mätaren visa 120! :) Ville bara skriva det. :)
:-)-) :-)-)

Jag hade en 850 T5 på den tiden då jag var ung. Den var tillråga på all duktigt chippad. Bästa bilen jag haft, tills jag vart av med körkortet i ett år för fortkörning. Har sedan dess slutat köra som bilen är ny-stulen, men det ska erkännas att jag fortfarande tycker om att köra fort, så det är tur att man har Autobahn att sota ur motorn på. :D
av overhard
Tack för input.
Jag köpte en V70 2.5T -04 med auto och geartronic som rullat 15.5k. Några generella tips på hur man sliter så lite som möjligt på lådan för en som inte kan någonting alls mer än det jag läst precis i dagarna. Jag har förstått att det kan vara skadligt för lådan att tvärbromsa, stämmer det? Vad klassas som att tvärbromsa? Jag läste nämligen också att man kan köra 100 och sedan bromsa kraftigt till stillastående för att motionera bakbromsarna, funkar inte det någe bra ihop med automatlåda?

Sen undrar jag om det finns några generella tips på hur man ska gasa och släppa gasen osv. Säg att man ska ut på vältrafikerad 70 väg från stillastående och man får gasa typ full gas för att komma in mellan två bilar och sedan "släppa" gasen när man ligger i takt, sliter det om man släpper gasen på för fort? Antagligen en dum fråga men jag uppskattar all hjälp jag kan få då jag är helt grön på detta. Tack. :)
Användarvisningsbild
av Perc
Det du har kallas för "automatlådenoja". Jag led av samma sak under dom första månaderna med automatlåda. Det är ny och obekant teknik och givetvis har man vänner och bekanta som aldrig ägt en automatlådebil i hela sitt liv men ojar sig över hur mycket dom krånglar och hur mycket extra bränsle dom drar osv osv. :lol:

Använd bilen som vanligt bara. Det du ska vara försiktig med är att alltid låta motorn lägga sig på tomgång innan du lägger i växeln, samt att låta den börja driva innan du ger gas. Då du ska göra trepunktsvändning i stan och det är bråttom är det lätt att du skickar i D eller R och kliver på gasen innan lådan hinner reagera. Då smäller det illa, du märker nog då det händer. :)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Har man dragit tungt kan man låta bilen stå på tomgång några minuter. Likaså brukar jag varmköra bilen innan jag kopplar på husvagnen. Den bästa vården man kan ge en automat är att byta olja i den med jämna intervall. Typ 6000-8000 mil. Jag byter vartannat år. Hade fler servat sina automater hade färre haverier skett. Jag anser att det inte finns evighetsoljor som Volvo och andra biltillverkare anser eftersom det inte ingår i service, inte ens som tillval. Taxi med serviceavtal tror jag har 6000 mil. Så en taxi som rullat 36000 mil har säker bytt olja 6 gånger medans en vanlig bil som gått 20000 mil har troligtvis bytt olja 0 gånger. Vilken skulle ni välja? :shock:
Låt också D eller R gå in innan man gasar som skrevs innan. Kör bilen som vanligt men ta det lite lugnt innan oljan blivit varm innan belastning.
Användarvisningsbild
av Perc
Aisin Warner som tillverkat automatlådan har nog serviceintervall på den. Volvo (och andra tillverkare) har beräknad livslängd istället.
av overhard
Jag har märkt att vis acceleration så rycker det till lite från 2-3 och vid motorbroms från 4-3, så jag funderar om det är det övre motorfästet (som jag sett är dåligt) eller om det är B4 locket som orsakar detta.

För en som är ganska grön på att meka, var sitter B4 locket? Är det svårt att ta bort och kolla det, behöver man tömma lådan på olja? Behöver man ta bort andra prylar för att komma åt? Gör man det över eller underifrån? :) Motorfästet ska ju ändå bytas snart så då märker jag väl om det blir bättre, men jag tänker att det kanske är bra att byta B4 locket också oavsett.

Olja byttes i lådan för 2500 mil sedan så det borde inte vara dags än. Vet dock inte om den byttes eller om de spolade den ordentligt. Det gjordes på verkstad iallafall med kvitto så det kanske man kan fråga dem, det står växellådsolja byte på kvittot.

Kan defekt övre motorfäste ge ryck vid växling när man gasar på lite? Det märks även vid försiktig acc om man verkligen känner efter men det är påtagligt när man gasar på lite.
Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]