Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jenscompact
Hejsan jag är ny här på forumet och tänkte ställa en fråga eller flera :P

jag kör en 740-90 som är väldigt slö vid gaspådrag mina kompisar som också kör 740 med samma motor kan stampa gasen i botten på 1an och spinna iväg lika dant på 2an men min är extremt slö den orkar knappt på 2an när man ska köra är precis som den kväver sig och efter ca 5 sekunder börjar den komma upp i fart och i början böar den bara iväg och även när jag körde igår såg jag att den vandrade i varvvtalet på tomgång igår kunde gå ner till 700 varv sedan upp till 1100 varv och gjorde så lite då och då, motorn är helt orginal och bytade tändkablar på den i vintras till bra begagnade efter som den bara gick på 3 cylindrar. så tror ni att ni kan hjälpa mig att lösa detta? mvh jens :D
av Rådlös
När gjorde du service senast? Luftfilter, olja och oljefilter, tändstift? Tändkablar, fördelarlock och rotor har också en begränsad livslängd. Byt dom till nya. Blir det inte bättre av detta så har du ett fel någonstans. Då blir det större felsökning.
av jenscompact
Service gjordes för ca 5 år sedan med oljefilter och de, tändstift byttes för 1 år sedan och fördelar lock rotor och tändkablar bytades till hyfsat nya grejer
ska kolla luftfilter och byta filter och olja imorgon och se om det blir bättre :) vet du något annars som kan vara fel isåfall ? :P
av Rådlös
5 år sedan... :shock: :shock: :shock:
Jag vill inte vara elak, men du har (någon annan?) lagt grunden till en problembil. Oljebyte skall göras varje år. "Hyffsat nya" är inte ett mått på något slitage. Tändkablar och övriga tänddelar slits även om det inte syns på utsidan av dom.
Med tanke på dom 5 åren så skulle jag föreslå en kompressionstest om det inte blir bättre efter en fullservice. Hur är avgasvärden, bränsleförbrukning etc. etc? Har du några felkoder?
av jenscompact
köpte bilen för ca ett och ett halvt år sedan så vet ej hur avgasvärdena är men förra ägaren hade rensat katalysatorn och det sitter lambdasond vet ej om det kan ha med den att den är slö? bränsle förbrukningen är ganska hög tycker jag ca 1.4l milen men ska göra en full service på den till att börja med :)
av jenscompact
Har nu nu bytat luftfilter och olja och oljefilter och märkte igår att jag hade en felsökningsbox så kollade den hade 2 felkoder hastighetsmätarsignal saknas och lambdasond för mager eller för fet blandning vet ni vad för fel det kan va nör mätarsignalen saknas? :???:
av Rådlös
Hastighetsmätaren får en pulssignal från ett triggerhjul i bakaxeln. Det är ju en lång kabelväg så det är bara att felsöka med en multimeter. För att vara säker på kabelfel kan du ju koppla en provisorisk på "utsidan" för att se om det kommer fram en signal. Gör det inte det, så får du gå vidare i felökning.

Du skulle ju ha en tänd motorlampa också om du har felkoder. Har du kollat att lampan finns i instrumentpanelen? Illvilliga och oärliga bilskojare kan plocka bort lampan för att lura ovetande och "blåögda" spekulanter.
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
Köpa en tidig XC90?

Är det mycket barnsjukdomar första &ar[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]