Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har följande bil: 945-91 vanlig sugmotor 131hk:s. Bosch system 2,4.

Har följande problem: Seg att starta, när den väl startar så ligger den och flippar på tomgången. När man väl drar på gasen så kan det inledningsvis gå bra för att sedan hacka till och åter upp i varv igen. Kan plötsligt stanna när man står vid rödljus, även hoppa mitt under körning. Vad kan vara felet?

Har kollat följande: Felkoder - INGA. Kollat läckage bland luft och bränsleslangar - INGA. Kollat bränslepumpar - INGA FEL. Lambda bytt för ett tag sen. Avgassystem läckagekontroll - INGA LÄCKOR. LMM kontrollerad - INGA PROBLEM går bättre med än utan. Bytt bränslepumpsrelä. Katalysatorn OK.

Efter lite eftersökningar har jag följande teorier: Enbart nytt soppafilter, tomgångsmotor?, gasspjäll?, Relä igen? Lambda igen?

Pärlan besiktigades i december utan anmärkningar på varken bil eller avgaser etc. Kör inte speciellt hårt eller mycket 1500mil/år motorväg mestadels.

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

//Michel
Senast redigerad av 1 inf13mpe, redigerad totalt 0 gånger.
andreasw skrev:Vi hade liknande symptom när vi kört motortvätt, samt felinställd tändning =) Kolla om du har någon fukt inuti fördelarlock osv.
Ska kolla det. Känns som om det inte är något större problem egentligen. Vädret har växlat så det kan handla om kondens...
Uppdatering!

Kollade igenom bilen efter fukt, Tyvärr ser det inte ut som det.

Vevaxelgivaren fungerar som den ska.

Rengjorde även spjällhuset, riktigt kletigt! Men bilen vägrar nu starta.

DOCK! Bensinpumpen går igång som den ska men det låter som ett kluckande eller bubblande ljud från sen när man slår ifrån tändningen..

Någon som har andra idéer?!

Ha det!
Kolla om det finns gnista. Tag ett gammalt tändstift, lägg det på jordad metallyta och flytta en tändkabel till detta stift. Prova att starta och kontrollera om gnista syns.

Finns gnista, prova med startgas.
/RID
Köpa en tidig XC90?

De riktigt tidiga har Volvo on call på 2G/3[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]