Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av breakdown89
Hej jag märkte att min topplockspackning fuktar vid 1ans cyl på insug sidan och mellan 2-3ans cyl på grenrörs sidan. när motorn är kall fuktar det ganska hyfsat, men det verkar gå till sig när den blivit varm. ser ingen tendens till vatten i oljan (ny bytt olja+filter). Har inte kollar hur mycket vätska det är som försvinner.
Är det ett packningsbyte på gång eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
av White
Misstänker att det är kylarvätska den "fuktar"?

Det är nog inget annat att be för än att bita i det sura äpplet och lyfta toppen!
Det som TROLIGEN hänt är att det ärgat i toppen vid en kylkanal, så det är därför det läcker. En riktplaning av toppen brukar
behövas för att få bort alla ärggropar. Tur i oturen har du väl iom att det är en "F" motor, mindre än halva jobbet mot en turbo!

Om du nu riktplanar och byter packning så var sedan noga med att skölja igenom hela kylsystemet noga innan du fyller på ny
kylarvätska, annars kan problemet komma tillbaka snart igen pga ny ärg.
av breakdown89
Ja precis Jag glömde skriva det att det självklart är kylarvätska den fuktar. Tog ett smakprov för att säkerställa det :-). Men kan de bli så att den läcker utåt istället för inåt? Vad kan en riktplaning kosta mellan tummen och pekfingret?
Användarvisningsbild
av White
Ofta när det gäller just ärg vid någon kylkanal börjar det läcka längs utsidan av motorblocket.
Mellan tummen och pekfingret 500-1000kr för en riktplaning. Har man en jigg till det går det snabbt, behöver man rigga upp en massa i
fräsen tar det längre tid...
av Nisse1
Sticker in en liten fråga här: Är detta någonting som blir värre med tiden eller brukar det hålla sig vid mindre läckage?
av jaka
Hej!
Det kommer inte olja från packboxen då? 1:an är väl framtill och ser du olja på blocket är det mer troligt att det är packboxen bakom kamdrevet som behöver bytas!
Köpa en tidig XC90?

Av de tidiga XC90 så är det i princip d[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]