En enda metod finns ju egentligen. Demontering och test i jigg. Men jag kan inte komma på nån som vill betala det. Det gör att man faktiskt kan gå på miltalet som en fingervisning.. Är inte dämpare och fjädrar bytta så har dom gjort sitt senast vid 25k mil.
Om man åker 850 och gör några saker som faktiskt INTE kostar multum om man är det minsta händig så blir bilen som ny. Priset nedan är om man inte har fel på fjäderbenslager eller annat. För har man det så tillkommer naturligtvis detta.
1. Stötdämpare och fjädrar gör inte bara chassiet rörligt på rätt sätt. Det tar också bort vägljud om dom rör sej rätt. Rör dom sej fel (fel åkhöjd eller kärva dämpare, för den delen dämpare som inte dämpar längre) ökar vägljudet och bilens chassie känns bara trött..
2. Är egentligen länkarmar, men det är nåt folk faktiskt håller lite koll på så dom blir sällan gamla.
3 Köp en sats subframebussningar på t.ex skruvat. Gör massor på väghållningen men gör ännu mera för alla= vägljudet försvinner..
Totalkostnad för en 850 ligger runt 5000kr snabbräknat.. i detalj blir det (subframebussningar = 160x4 på skruvat plus frakt 135=775)
Stötdämpare och fjädrar runtom standard (GE motor= 3900 inkl fjädrar och stötar, frakt tillkommer =190)
Detta blir totalt 4865kr inkl delar och frakter. Gör man sen jobbet själv så har man en mycket trevlig bil som man vill behålla länge

Bilen blir helt annorlunda mot vad man är van vid efter 25k mil...