- lör 27 apr 2013, 19:53
#750158
Nu är problemet *pettson* att Folksam inte sagt att systemet fungerar i dimma. Vad Folksam gjort är att man studerat c:a 2000 olyckor som skett med Volvo-bilar (i huvudsak), där systemet delvis varit inblandat, och baserat på detta material kunnat härleda en generell olycksminskning. Det råder alltså ingen motsättning mellan Volvos dokument och Folksams underlag. För dimma och regn är (lyckligtvis) inte det enda vädret vi har i Sverige idag.... :roll:
I fallet ABS gäller faktiskt samma sak. Systemet har rent tekniskt än större potential att minska olyckorna än vad det visat sig göra bland olyckorna - ute i verkligheten. Det finns, precis som i fallet dubbade vinterdäck (som heller inte påverkar olyckorna annat än marginellt i jämförelse med friktionsdäck) många anledningar till det. Att media sedan skriver en massa saker inom ämnet är inte riktigt samma sak som att det existerar samband. Ett samband (liknande det som Folksam visat i fallet autobroms) innebär att variabel a ger en x-påverkan på b och att man inte kan förklara hela variationen (vilket många tror är önskvärt, men det är det alltså INTE). .
Angående om Volvo ljuger eller inte är en annan diskussion, det finns nämligen andra komplicerande faktorer där. Men, systemet bromsar med full kraft (1g) de sista 0,8 sekunderna innan kollision. Räknemässigt innebär det (vid torr asfalt) mer än 15 km/h.
Men som sagt, bara för att det existerar dimma då och då så ogiltigförklarar det inte Folksams underlag.
//Anders L
I fallet ABS gäller faktiskt samma sak. Systemet har rent tekniskt än större potential att minska olyckorna än vad det visat sig göra bland olyckorna - ute i verkligheten. Det finns, precis som i fallet dubbade vinterdäck (som heller inte påverkar olyckorna annat än marginellt i jämförelse med friktionsdäck) många anledningar till det. Att media sedan skriver en massa saker inom ämnet är inte riktigt samma sak som att det existerar samband. Ett samband (liknande det som Folksam visat i fallet autobroms) innebär att variabel a ger en x-påverkan på b och att man inte kan förklara hela variationen (vilket många tror är önskvärt, men det är det alltså INTE). .
Angående om Volvo ljuger eller inte är en annan diskussion, det finns nämligen andra komplicerande faktorer där. Men, systemet bromsar med full kraft (1g) de sista 0,8 sekunderna innan kollision. Räknemässigt innebär det (vid torr asfalt) mer än 15 km/h.
Men som sagt, bara för att det existerar dimma då och då så ogiltigförklarar det inte Folksams underlag.
//Anders L