Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svda
Det är en skruv som håller fast bromsskivan vid navet. När hjulet sitter på plats så kläms skivan fast av av hjulbultarna, skruven tappar då sin funktion. På 850 är skruven utformad med en pigg som påpekats. Det finns då ett litet sjätte indexhål i fälgen, så att denna bara kan monteras på ett sätt på navet. På V70N kan fälgen monteras/vridas på fem olika sätt mot skivan/navet.
av materik
svda skrev:Det är en skruv som håller fast bromsskivan vid navet. När hjulet sitter på plats så kläms skivan fast av av hjulbultarna, skruven tappar då sin funktion. På 850 är skruven utformad med en pigg som påpekats. Det finns då ett litet sjätte indexhål i fälgen, så att denna bara kan monteras på ett sätt på navet. På V70N kan fälgen monteras/vridas på fem olika sätt mot skivan/navet.

Jag har aldrig tänkt på hur fälgen monteras, är helt säker på att däckfirman inte heller gör det dom slänger bara på hjulet. Har original xc70 fälgar.

Dum fråga säkert, men om jag tar bort hjulet och sen skruven faller nånting isär då ?

/ Mattias
Senast redigerad av 1 materik, redigerad totalt 0 gånger.
av svda
Nej det händer inget. Skruven sitter där för att synka hålet i skivan med gängorna/hålen i navet. Skulle detta komma i olag får du vrida skivan så att hålen linjerar igen.

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]